Jeg er et sygt menneske…..Jeg er et ondskabsfuldt menneske. Et utiltalende menneske. Jeg tror jeg er leversyg. I øvrigt har jeg ikke en pind forstand på min sygdom og ved ikke rigtig hvad der er galt med mig.
- Fjodor M. Dostojevskij.

Menneskehedens største bedrift er overlevelsen, men alligevel er det udelukkende vores kollektive erindring om de individuelle bedrifter vi priser højt. Hvorfor vores verden er fyldt med meningsløse, tomme ritualer og stupid forherligelse af rigdom. Normer man svært kan løsrive sig, kældermennesket forsøger dog efter bedste evne at vende samfundet ryggen, men i det han fornedrer sig selv i sådan en grad at omverden bør anerkende ham for bedriften alene, kommer oprøret på afveje og bliver til en logisk selvmodsigelse. Den påtagede rolle som taberen bliver i stedet til en flugt fra frygten for fiasko i den virkelige verden. For ved at ophøje taberens rolle til det eneste stadie hvorfra samfundet kan kritiseres drukner han de ellers kritiske samfundsangreb i sine personlige komplekser. Han kommer med andre ord til at stå i vejen for sig selv, just som hans konstante hungrende efter anerkendelse, respekt og anseelse, ironisk nok er det der umuliggør selvsamme.

Jeg associerer til en mand, der sidder alene på sit værelse og via internettet udgyder galde over en verden, som han ikke har nogen reel kontakt til. I stedet udnytter han sin skjulte position bag skærmen til at forstærke og forstørre sig eget verdensbillede.” – Rune David Grue.
Bloggeren – det moderne kældermenneske?

Jeg grinede højt da jeg i teaterprogrammet læste instruktørens bud på et moderne kældermenneske, da beskrivelsen indrammede folk der, som jeg selv, kaster meninger ud på nettets mørke afkroge. Men selvom jeg både genkender mig selv i Rasmus Bjergs karakter og forstår hvad Rune David Grue mener, så er jeg selvfølgelig ikke enig. Det er måske lidt sært når jævnaldrene har så forskellige opfattelser af hvor dialogen lever og ensomhed truer, men det afspejler nok blot vores vidt forskellige udgangspunkter og opfattelse af hvad det moderne samfund er for en størrelse. For de dage hvor samtalerne blev ført synkront eller meninger blev brudt i de døende mediers spalter er efter min mening for længst forbi. De sidste 15-18 år er det webmediet der har formet, defineret og faciliteret samfundsdebatten. Det er selvfølgelig en anden udtryksfrom, nogle andre spilleregler og virkemidler der bruges på nettet, men det betyder dog også at ”kældermennesket” der har vendt ryggen til fællesskabet snarer skal findes offline end online.
clip_image002[5]clip_image002[6]clip_image002[7]clip_image002[8]clip_image002[9]clip_image004[1] Rasmus Bjerg er både medrivende, charmerende og modbydelig i denne forestilling. Det er svært ikke at fatte sympati for taberen med de indsigtsfulde betragtninger, men samtidig fristes man til at ruske ham til live, for de logiske selvmodsigelser pibler frem bag flere af ræsonnementerne. Historien er tilpasset scenegulvet, tonen til tider moderniseret og enkelte passager genfortolket men du behøver hverken at elske eller kende Fjodor M. Dostojevskij for at kunne træde ind i denne klassiker om taberens navlepillende samfundsoprør. De smertefulde erindringsglimt vi tilbydes med martyrisk selvtilfredshed er pinagtige underholdende og til tider rørende. Jeg er vild med sceneudtrykket, Bjergs dans og direkte kontakt med publikum. Detaljer der gør jeg kunne se forestillingen aften efter aften uden det ville trætte mig.

Forestillingen blev overværet den 20. april på Det Kongelige Teater. Hvor du kan se selv samme på udvalgte datoer frem til den 18. maj. Iscenesættelse: Rune David Grue Scenografi og kostumedesign: Palle Steen Christensen Lysdesign: Jonas Bøgh Oversættelse: Ole Husted Jensen. Medvirkende: Rasmus Bjerg. Foto copyright Miklos Szabo. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.