Det beskedne hjem trænger både til kærlighed, maling og musefælder. Indretningen er spartansk men har omvendt alt hvad man behøver som eneboer der har vendt ryggen til verden. For den pensionerede skuespiller er verden nemlig ikke længere let genkendelig og livet leves nu derfor mest i minderne. Hvorfor tiden både snegler sig af sted og forsvinder mellem hænderne på ham. Det tager nu en evighed at rejse sig fra gulvet mens det kun tager et øjeblik at genkalde sig karrierens højdepunkter.
Rune David Grue har instrueret dette stykke og han har tydeligvis gået grundig til teatermastodonten Thomas Bernhard (1931-89) og filosoffen Arthur Schopenhauer (1788-1860). Hvilket både er prisværdigt og den direkte grund til stykket rammer forbi mig. For jeg deler ikke livssynet og har ikke kunst som den eneste formildende omstændighed ved livet. For jeg tror blot at meningen med livet er at leve det og hvis det har mening skyldes det udelukkende dig selv og dine værdier. Hvilket står i kontrast til tesen om livet er en jammerdal hvor lidelsen kun kan glemmes i de øjeblikke du fortaber dig i fiktionernes drømmeverden (kunsten).
clip_image002clip_image004clip_image004[1]clip_image006 Det er let at forstå hvorfor Henning Jensen som skuespiller er draget af historien i Helt enkelt kompliceret, men hvis ikke du kan genkende følelsen af at miste dig selv i kunsten så har Thomas Bernhards historie ikke meget at byde på. Til tider blev jeg grebet af sympati for skuespilleren der brændte alle broer i forfølgelsen af kunsten, men lige så ofte fyldte ligegyldigheden mig. For selv om vi alle en dag bliver verdensfjerne mennesker uden krav på andet end fortiden så røres jeg ikke af historien om den pensionerede skuespiller hvis fremtid virker kort, ensomhed stor og hvis liv tydeligvis blev levet på scenen. Hvorfor de tre kloakdæksler kun gives for de rørende øjeblikke der opstår mellem barnet Kathariana (Clara Faust Spies) og skuespilleren (Henning Jensen) samt de rammende introperspektive monologer om livets opture og nedture.

Forestillingen blev overværet ved Det Kongelige Teater den 16. april. Du kan på udvalgte dage se selvsamme frem til den 4. maj. Iscenesættelse: Rune David Grue Dramatiker: Thomas Bernhard Oversættelse: Karen-Maria Bille.Medvirkende: Henning Jensen, Clara Faust Spies som Katharina, Sofie-Amile Hoffmann som Katharina.  Foto copyright Miklos Szabo. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.