De ufattelige mængder lovtekst vi danskere hvert år får smidt på gaden er både uhyggelig i mængde og skræmmende i omfang, men frem for et skingert angreb på overvågningssamfundets klamme overgreb mod os borgere har Teater Fantast valgt et sarkastisk revyindspark i stedet. Her rejses spørgsmålene med et smil, her udstilles det absurde med et grin, her tvinges vi til eftertanke via humor. Her tygger vi nemlig vand med lov.

De mange forfattere
Scenegulvet udfyldes af skuespillerne Ditte Ylva Olsen og Stine Q. Pagh samt musikerne Kenneth Thordal og Henrik Sundh. Manuskriptet er blevet til ved at flere kreative kræfter har skrevet hver deres sketch. Det giver både en hvis råhed til tider og desværre også et ganske uensartet udtryk på scenen. Mei Oulund Ipsen har forfattet den morsomme ”Anarkistens Sang” om den unge kvinde hvis forældreoprør er forbundet til hendes hår. Kasper Hoff spidder perfekt hvorledes lovgivning ikke er beskyttelse af de svage men i stedet udtryk for de stærkes ret i numret Nyfomaner. Det er let at genkende Kenneth Thordals tekstunivers i de vellykkede numre Øv, Øv, Øv og Trafikrebel. Keith Lohse fik mig til at smile over sangen Død over Rødovre og så skulle Ursula Andkjær Olsen have haft sit helt eget teaterstykke med Det regulerende og det lovløse legeme.
De to skuespillere
Selvom jeg valfartede mere i teateret end nogensinde før så byder hver eneste sæson fortsat på nye ansigter, men selv om dette også var tilfældet med Ditte og Stine så kan jeg ikke forestille mig det var sidste gang jeg støder på disse to sprælske, overbevisende og charmende kvinder. Ditte formår at forføre dine forbehold således hun kan levere det sarkastiske indspark helt uden filter, mens Stine på et øjeblik kan skifte mellem den ene yderlighed til den anden ved blot at forandre ansigtsmimik. Når de synger og benytter sig af instrumenter mistænker jeg Kenneth for at have instrueret dem, for det er hans scenemimik jeg genkender i deres udtryk.

clip_image002clip_image002[1]clip_image002[2]clip_image002[3]clip_image004Fordelt over treogtyve revynumre får vi sarkastisk hudflettet det gennemregulerede og lovbestemte danske samfund. Selve navnet på forestillingen Med Lov Skal Vand Tygges serverer elegant denne pointe at vi som borgere drukner i meningsløs statslig adfærdsregulering. Godt nok er kritikken indpakket i skæve pointer, rå humor og fængende sange men ingen kan være i tvivl om vi som samfund er på afveje. Desværre svinger ikke alle tekster lige godt og helhedsudtrykket for revyen stritter derfor efter min mening i lidt for mange retninger. Sceneudtrykket med de mange døre og den hævede orkestergrav fungerer ganske fint i langt de fleste numre, men Ursula Andkjær Olsens gode ide forpurres dog af pladsmangel. Jeg er vild med Stine som henholdsvis den pikhungrende kvinde hvis selvkontrol kun kan sikres via tildækning af mænd og som den bitre beboerdemokratiske rullestolskørende hævner. Det er svært ikke at falde for Dittes sødmefuldhed i rollerne som den unge anarkist, justitsministeriets lillesøster og trafikrebellen.

Tekster af: digter Ursula Andkjær Olsen, beat-poet Claus Høxbroe, rapper Per Uldal, digter og provokatør Keith Lohse, dramatiker Kasper Hoff, poetry-slammer Tanja Maria Truelsen, forfatter Stine Pilgaard, dramatiker Mei Oulund Ipsen, journalist og blogger Mikkel Skov Petersen, og "Gud". Instruktør: Frede Gulbrandsen Komponist: Kenneth Thordal Scenograf: Johan Kølkjær På scenen: Ditte Ylva Olsen, Stine Q. Pagh, Henrik Sundh, Kenneth Thordal. Forestillingen blev overværet den 10. april ved Københavns Musikteater hvor du kan opleve selvsamme forestilling mellem den 21. april og 4. maj. Fotograf ukendt men copyright tilskrives Teater Fantast. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.