Det er ikke så ofte at et teatertrup sætter formen i centrum frem for historien, men det er netop hvad de Flyvende Grise har gjort med denne afdæmpet kærlighedserklæring til stumfilmene. Enmandshæren Thomas Corneliussen udfylder alle rollerne på scenen, men på intet tidspunkt bliver han til andet end en talentfuld rekvisit i dette teaterstykke. Han er nemlig blot det menneskelige tandhjul i den store underfundige filmmaskine Nicolaj Spangaa har stykket sammen på scenen. De forskellige effekter og teknikker fra spillefilmenes kravlegård afdækkes løbende alt imens kortfilmene spyttes ud på samlebånd med også som tilskuere.
Her får du et ganske forenklet indblik i hvilken betydning kameravinkler, lyssætning og timing har når fiktioner på ingen tid skal afvikles med succes. Hvilket var vilkårene dengang og i dag, selvom budgetterne i dag selvfølgelig er en anden og stjernes vilkår langt mere luksuriøse. De store armbevægelser, den simple fysiske komik og effektive fortælleskabeloner udgør de faste bestanddele i alle filmene der produceres foran os denne aften. Det hele kædes sammen via vores menneskelige bindeled på scenen, samfundskritikken er underspillet og den dybere fortælling skal du selv grave efter. Skiftene sker flydende, enkelte klassiske sekvenser er ren nydelse og jeg griner lystigt af vores nutidige klodsede helt (der fungerer som pauseklovn).
clip_image002clip_image004clip_image004[1]clip_image006De tre kloakdæksler afspejler selvfølgelig de mangler jeg synes projektet har, men den største svaghed er den fraværende kontekst. Havde man i stedet indsat denne beretning i en hyldest til specifikke stumfilm, ladet karaktererne gennemgå en reel udvikling eller skærpet de kritiske toner så ville meget have været anderledes. For denne lille charmerende filmfabrik har masse af gode ideer, underfundige indspark og til tider en gakket humor. Var forestilling i stedet en installation på et filmmuseum ville manden i centrum høste international ros, men når nu projektet absolut skal stå på egne sceneben så savner jeg altså både en optakt og klar pointe. Man fornemmer dog tydelig sympatien med de stumme verdensstjerner, kritikken af drømmefabrikken og kærligheden for datidens tekniske løsninger. Teaterstykket er oplagt som tidsfordriv for alle de der elsker gamle sort hvid ordløse filmklassikere, men ingen vil føle tiden trang i selskab med de Flyvende Grise.

[vimeo http://www.vimeo.com/60933582 w=500&h=282]

Forestillingen blev overværet den 26. marts på Frederiksbergscenen, hvor du kan se selv samme frem til den 20. april. Skuespiller: Thomas Corneliussen. Instruktør: Tue Biering. Scenograf: Nicolaj Spangaa. Lysdesign: Andreas Buhl. Lyddesign: Janus Jensen Komponister: Maja Romm & Mark Solborg. Fotograf: Søren Knud. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.