Som film træt anmelder holder jeg ganske kraftigt igen med bestillinger af hjemmemedier og deltagelse i pressevisninger, faktisk forsøger jeg kun at forfølge de skæve undergrundstiltag og enkelte filmfestivaler, men det hænder altså alligevel at klassiske skiver finder vej forbi husalteret. Hotel Transylvania hedder således den seneste Blu Ray film som jeg kom igennem uden problemer og endnu mere sært, uden at have anmodet om tilsendelse af. Så måske det blot er Cand.Merc drengenes marketingfejlskud og forældede kvantitative 90er CBS strategier der trætter mig, og ikke filmmediet i sig selv?
Rammen for fortællingen
Draculas luksuriøse 5-stjernede ressort er udelukkende målrettet monstre hvis frygt for mennesker og hang til ferie går hånd i hånd. For der bag hjemsøgte skove og zombi inficeret kirkegårde tilbyder Dracula (Adam Sandler) ethvert uhyre et sikkert helle for høtyve bevæbnet bønder. Det mægtige slot er dog også stedet hvor Draculas datter holdes i sikkerhed fra omverden, morskab og kærlighed. Sammen med en masse af 40ernes klassiske filmmonstre som Frankenstein, Den Usynlige Mand, Varulven, Mumien checker vi ind på Hotel Transylvania i anledningen af at Draculas lille Mavis (Selena Gomez) fylder 118 år. Der er derfor ikke sparet på detaljerne og ethvert ønske imødekommes med glæde. Undtagen lige Mavis drøm om at rejse ud i verden og have det sjovt.
Problemerne

Hvor gemmer monstrene sig resten af året når de ikke lige fejrer Mavis Fødselsdag? Hvis det er et sted ude i virkeligheden hvor menneskeheden holder til så har man åbenbart ikke noteret sig megen udvikling på den front. Når man har en elskovssyg kvinde, en kontrollerende far og så introducere en ung mand i handlingen så er det altså så forudsigeligt at selv små børn keder sig. De mange farverige karakterer der findes på hotellet bliver aldrig til andet end statister for handlingen, men de kunne sagtens tjene som andet end baggrund eller som pointerne for Draculas kvaler med teenageren. Havde man formået at give plads til Draculas gamle slæng som andet end let genkendelige monstre ville meget havde været bedre. Ligeledes følger vi ikke op på udviklingen af trusselsbilledet mod monstrene og ofte havner vi i logiske selvmodsigelser når de særlige kræfter bruges.
clip_image002clip_image004clip_image004[1]clip_image006Skaberne af den 91 minutter lange animationsfilm har ikke sparet på teknikken eller inspirationskilderne, men den børnevenlige uhygge lider dog under det faktum at målgruppen på ingen måder kan forstå referencerne til fortidens horror B-film stjerner. Hvis tanken så har været at de voksne skulle more sig over dette mens de små hygger sig med fjollerierne så har man denne gang ikke ramt det rette blandingsforhold. For den voksne filmgænger mangler flere indforstået vittigheder og kyniske pointer, mens børnene blot vil synes der er en del sære ting i denne tegnefilm. De tre kloakdæksler gives dog for de farverige karakterer, gode hotel ideer og fine detaljer som f.eks. de talende skrumpehoveder som hver eneste værelsesdør er udstyret med. Har du rollinger på hjemmefronten kan de derfor sagtens se med fra seks syv års alderen med eller uden en voksen til stede. Upåagtet de mange ”drabelige” karakterer kommer volden nemlig aldrig til at være andet end fjollet og afdæmpet.

Filmen er udgivet af SONY der har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Blu Ray udgaven rummer følgende eksklusive ekstra materiale: Mød de ansatte og gæsterne – stemmerne bag Hotel Transylvania. Sådan blev hotellet til. Progession Reels. Samt: Goodnight Mr. Foot – Minifilm instrueret og animeret af Genndy Tartaskovsky.Problem (Monster Remix)” af Becky G med will.i.am – musikvideo og bag kameraet. Fraklippede scener. Kommentarspor med filmskaberne. Der tales kun engelsk på ekstra materialet som så til gengæld er tekstet på japansk! Filmen kommer dog med lydspor på dansk, svensk, norsk, finsk, japansk og engelsk. Undertekster er mulige på dansk, finsk, norsk, svensk, japansk og enegelsk. Det er kun minifilmen der er værd at se med mindre man elsker teknikken bag animationsfilm eller bare ikke kan få nok af denne udgivelse. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.