George Kaplan
er en lille gennemtænkt solid teaterthriller der har nok i sig selv og sine spørgsmål, men alligevel formår at skubbe til vores verdensopfattelse, filmopfattelse og eftertanke. Plottet er skruet fermt sammen af Frédéric Sonntag og er så kompakt, at vi over tre korte akter får afviklet tre forskellige verdener med 15 roller i alt.
Hvem er George Kaplan?
Vi starter som gæst ved endnu et ufrugtbart møde hos en flok undergrundsaktivister hvis kamp mod systemet indeholder alle de klassiske problemstillinger der amputerede den politiske kamp i 70erne her til lands. Vi springer dernæst til en flok manuskriptforfattere i Hollywood hvis skriveblokeringer ikke blot hæmmer udviklingen af spillefilm, for til sidst at runde af med en gang magtparanoia ved en hemmelig vestlig kulisseregering. Hvert akt minder om en spillefilm du måske har set, mens sammenhængende mellem de tre akter vitterlig skabes takket være den filmopdragelse enhver har været igennem. Hvorfor vi som publikum let afkoder ellers komplekse sammenhænge, påvirkninger og referencer. For det er længe siden vi som altædende kulturmennesker havde svært ved at gennemskue Platons Hulelignelse. Men alligevel kan du ikke lade være med undervejs at overveje og funderer over hvad, hvem og hvorfor.
clip_image002clip_image003clip_image003[1]clip_image003[2]clip_image003[3]clip_image005 Det er først da stykket er til vejs ende at jeg virkelig værdsætter teaterudgaven af parallelle universer. For det er først her jeg synes helheden træder frem og instruktøren tillader sig at binde en sløjfe på handlingen som vi ellers kun kender den fra moderne tidskomplekse spillefilm som f.eks. Inception, The Butterfly Effect eller 12 Monkeys. Vi drukner dog ikke i specielle effekter eller uoverskuelige konsekvenser på scenen ved Husets Teater i stedet fremføres pointerne mere underspillet, humoristisk og indforstået. Du kan derfor sagtens fortabe dig i hvert akts eget univers og pointer, men det er altså helheden som jeg holder af og belønner med fem kloakdæksler. De fem skuespillere fungerer utrolig godt sammen som helhed og deres individuelle skift mellem rollerne sker flydende. Der gives plads til hver karakter, hver rolle og hver skuespillere for lov til at udfolde sig på et givent tidspunkt. Således vi virkelig får understreget at det er de små forskelle der gør hele forskellen.

Forestillingen blev overværet d. 12. marts ved Husets Teater, selvsamme sted du kan se George Kaplan frem til den 13. april .Med: Mads Wille, Henrik Prip, Ellen Hillingsø, Ole Lemmeke, Sarah Boberg Manuskript: Frédéric Sonntag Instruktion: Christoffer Berdal Scenografi: Peter Schultz. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.  Foto copyright Henrik Ohsten Rasmussen.