Med tykt bundesligahår, let forståelige tyske gloser og rigeligt med dåseøl dribler vi os gennem forskellige skæbneberetninger, der alle knytter sig til de allieredes systematiske massemord ved luftbombardementet i Dresden 1945. For Skakten er et skuespil der over 12 scener forsøger at forstå hvad en national fortælling eller mangel på samme kan gøre mod et folk. Via Gerhard, Gerhard og Gerhard søger man at belyse hvad der sker når fortiden glemmes, mens skylden huskes og storheden savnes

Det Tyske Problem
Der findes utallige bøger fra de første efterkrigsår der omtaler vores naboer mod syd lidet flatterende og ofte ganske nedsættende. Bøger hvori man udpensler den tyske mentalitet, folk og virke som en slags sygdomstilstand der driver verden til randen af selvudslettelse gang på gang. Bøger fra dengang man kunne tillade sig at mene at ondskab var noget der levede dybt begravet i enhver tysker. Det var og er selvsagt noget forfærdelig vrøvl, men ikke desto mindre en fordom mange fortsat bærer rundt på. Hvilket måske har inspireret Christian Lollike til skabelsen af Skakten.
Generation Iphone
Formidlingen er helt i top og det er ofte ganske underholdende på den aparte måde, men jeg er ikke lige begejstret for alle sidehistorierne og finder pointerne underlige tandløse. De tre skuespillere på scenen formår ellers at charmerer sig gennem utallige versioner af hvad det vil sige at være tysk på godt og ondt. Til gengæld finder jeg skuespillet helt oplagt at udsætte gymnasieelever for da det belyser en masse forholdsvis abstrakte (hvem, hvad og hvorfor) tilgange til begrebet historie. Selvom stykket ganske fint er afgrænset i tid og sted til tyskernes arvesynd fra Anden Verdenskrig så er det også muligt at overføre konklusionerne og perspektiverne til nutidige problemstillinger.

De tre på scenen
Den drengede Kristoffer Fabricius er det oplagte voldtægtsoffer for fortidssymbolet hjorten. Det komiske overgreb får et snært af ondskab ved hans uskyldige udseende. Men alle vi der har oplevet ham i Sex & Vold overvældes nok ikke af empati men griner i stedet kynisk af symbolikken. Jacob Madsen Kvols rammer rent alle mine fordomme om tysk sommerbeklædning og ham der bedst udlever Gerhard som den forsmåede tysker, mens Ene Øster Bendtsen gør Gerhard både elskelig og charmerende.
clip_image002clip_image002[1]clip_image002[2]clip_image002[3]clip_image004 Når skuespillerne træder ud af rollen og udtrykker deres tvivl om fortællingens retning og mening tages publikum i hånden og føres dybere ind i beretningen. Det er smart og vellykket greb der gør de lidt mere underfundige sidegrene sluges uden ubehag. Mens komikken opstår i brydningen mellem alvoren bag stykket og de klassiske fordomme, så rammer pointerne renest når der gives plads til eftertanken. De fire kloakdæksler gives for underholdningen, budskabet og leveringen. For selvom scenen flyder over med rekvisitter og historien synes på afveje så taber skuespillerne aldrig bolden eller fokus.

Forestillingen blev overværet ved Cafe Teatret den 15 marts. Du kan se selvsamme 90 minutetr lange forestilling der frem til den 13. april. Medvirkende: Ene Øster Bendtsen, Jacob Madsen Kvols og Kristoffer Fabricius. Instruktør Tue Biering. Forfatter Christian Lollike. Scenograf Nicolaj Spangaa. Foto copyright Klaus Dreyer.Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.