Peer Gynt Off-Piste
er en nyfortolkning af Henrik Ibsens klassiker fra 1867 hvor kendere vil nyde at genkende fragmenterne, genvejene og nyskabelserne. For historien om eventyreren, løgneren, levemanden og fantasten Peer Gynt har denne gang fået en del vrid i maskinen, mens antallet af skuespillere omvendt er skåret ned fra et sted i fyrrerne til kun tre (Rosa Sand Michelsen, Ole Håndsbæk Christensen og Kristian Holm Joensen). Den menneskelige selvindsigt der tilbydes er dog fortsat den samme omend vejen derhen går af lidt uvante spor denne gang.
Problemet som jeg ser det
Men hvis ikke du har noget forhold til Henrik Ibsen eller Peer Gynt så er det i hvert fald ikke med Peer Gynt – Off Piste du skal starte. Jeg selv har et ganske ambivalent forhold til teatergiganten og de mange fortolkninger du finder her til lands af mandens arbejde. For selvom det er virkelig tydeligt at alverdens teaterfolk holder af sproget, historierne og selve renommeet der omgiver mandens navn, så falder Ibsen teater sjældent i min smag. Den lette forklaring er blot min egen manglende klassiske opdragelse, det andet bud noget så banalt som præferencer, mens jeg selv blot mistænker en manglende ærbødighed fra min side overfor verden der var, frem for verden der er.
clip_image002clip_image003clip_image005Det var mit første besøg ved Riddersalen og har du aldrig været omkring den charmende scene så er det i sig selv et besøg værd. Desværre kan jeg ikke sige det samme om stykket, dels talte det på ingen måde til min nysgerrighed og dels fandt det ingen klangbund hos mig grundet mit manglende forhold til både Ibsen og Gynt. De indforståede parodier, jokes, genveje og kunstneriske friheder man havde taget sig i denne forestillings fortolkninger blev derfor blot oplevet men ikke nydt. Jeg var med andre ord udelukket fra det gode selskab hvilket måske var den direkte årsag til min kedsomhed. De to kloakdæksler er selvfølgelig ganske uretfærdige og afspejler udelukkende de elementer der faldt i min smag. Jeg holdt f.eks. af den simple og effektive hytte (skabt af Dorte Holbek), de fortællermæssige greb man benyttede for at springe mellem fortid og nutid, fiktion og virkelighed samt fortælling og formidling. Der var også enkelte barokke virkelighedsnære humoristiske indslag som virkelig faldt i min smag og alle disse stod Rosa Sand Michelsen for.

Forestillingen blev overværet den 5. marts ved Riddersalen hvor du kan se selvsamme frem til den 23. marts. Manuskript Henrik Ibsen og Signe Birkbøll. Iscenesættelse Mikala Bjarnov Lage. Komponist Harald Haugaard. Lysdesign Sonja Lea.Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.