BUF13
På den anden side af sundet finder du alverdens kulturtilbud og restauranter af høj kvalitet, men det er også stedet hvor børne- og ungdomsfilmfestivalen BUFF holder til. Der netop i år har 30 års jubilæum og altså også mig som tilmeldt presse. Normalt valfarter jeg til byen hvor filmfestivalerne afvikles og leger ligeså meget turist som kritikere, men takket være DSB Øresund koster fem returbilletter kun 690 kr. hvilket sagtens kan anbefales alle der blot en gang imellem svinger forbi Malmös vindfulde og hyggelige gader.
Aftens åbningsfilm hed Eskil och Trinidad som blandt andet har danske Iben Hjejle med, men denne aften var det filmens øvrige stjerner Torkel Petersson (far), Linus Oscarsson (Eskil) og Ann Petrén (Trinidad) og filmens instruktør Stephan Apelgren som kikkede forbi til præsentation og spørgerunde. Filmen har premiere i Sverige den 29. marts og er ikke så vidt jeg ved planlagt i biograferne her til lands.
DSC04590
clip_image002clip_image003clip_image003[1]clip_image003[2]clip_image005Eskil och TrinidadEskil flytter troligt med faderen Roger rundt i hele Sverige hvor alverdens varme og kraftanlæg har brug for Rogers ekspertise. Men selvom det altid er svært at være den nye dreng i klassen så hjælper det slet ikke at være søn af en tidligere ishockeystjerne og samtidig have en dansk mor der grundet frygt for vintermørke og tungsind har fravalgt livet i fjeldene. Det hele bliver dog noget nemmere da Eskil formår at snog sig ud af tjansen som målvogter på isen og samtidig får mulighed for at kaste sig over bådebyggeriet sammen med den lokale særling kaldet Trinidad. De oplagte komplikationer tårner sig selvfølgelig op i horisonten men for et kort øjeblik formår Eskil at glemme forældrenes skænderier, de blå mærker fra ishockey og blot fokusere på drømmen om et bedre sted her på jorden.
[vimeo http://www.vimeo.com/59978565 w=500&h=281]

Stephan Apelgren har som så mange andre skandinaviske instruktører haft det svært med at finde de rigtige børneskuespillere til filmen. For når man vælger et barn til en rolle så kan man ikke bare ringe til en agent eller kikke gennem et kartotek. I stedet skal man gennem et hav af castinger før lykken står en bi. Til rollen som Eskil var man dog gennem 1100-1200 børn før man stødte på Linus Oscarsson i et ishockey omklædningsrum. Drengen er virkelig også et fund. Han formår at skifte mellem indelukket og følsom ved hjælp af blot mimik. Torkel Petersson er som altid et hit på spillefilm og han er en sand mester til at sige alt det vigtige med ansigtet alene. Som dansker kan man godt studse lidt over den lyserøde og solrige fortælling Eskil væver over nationen Danmark, mens jeg som kritikere mere undrer mig over hvorfor Torkel og Iben ikke spiller sammen i en eneste scene. Filmen er dog en helstøbt og charmende lille historie der både formår at forbinde humor med alvor så alle aldre kan være med. Filmen havde kun undertekster når der blev talt dansk, jeg synes altid det er en skam når der ikke tekstes selv når publikum deler modersmål med skuespillerne.
DSC04643
DSC04648
Det er selvfølgelig en fordom at Sverige har en masse forbud og love som vi her til lands ikke har, især når man kender det voldsomme omfang dansk lovgivning i dag har. Hvorfor det selvfølgelig er lidt ironisk at det første forbuds skilt jeg støder på er mod balloner. Jeg har intet bud på hvad og hvorfor lige netop balloner udgør et problem på Malmös hovedstation. Derudover er det blot morsomt at tage billeder af de små forskelle i piktogrammer, offentlige steder og deslige. Man skal ej heller være ret sarkastisk før dagens avisoverskrift giver en børne og ungdomsfilmfestival et morbidt skær. Nedtællingen til Eurovision er sørme også i gang og det fylder endda sin egen port midt i byen. Heldigvis er Malmö fyldt med flotte og historiske bygninger, hyggelige barer og stemningsfulde kældre restauranter.  Jeg er ligeledes ganske vild med de mange designforretninger, offentlig kunst og den gode visuelle ide med levende billeder på betonvæggene ved togperronerne.
DSC04519
DSC04534
DSC04538
DSC04549

DSC04539
DSC04653

DSC04603
DSC04548
DSC04614
I løbet af resten af ugen vil 111 udvalgte film blive fremvist og en masse frivillige kræfter vil i vanlig stil knokle for at pressefolk, gæster og filmfolk vil føle sig hjemme. Enhver der har været frivillig på noget som helst med teknik ved hvor slemt det kan gå, men da gardinerne for 12 gang automatisk trak for på åbningsaften havde jeg derfor ondt af Julia Jarl. Der dog tacklede det hele med et smil og afvæbnede professionalisme. Aftenen blev fornemt afsluttet på Hotel Nobel House hvor skuespillere, svenske filmfolk og lokale kendisser byttede meninger med pressefolk som jeg selv.

Af Thor Kristjan Kidmose
Du kan se mere om festivallen her, om aftens spillefilm Eskil Och Trinidad her, samt læse hele filmprogrammet her. Jeg vil være at finde til forskellige tiltag onsdag og torsdag aften, fredag og lørdag i dagstimerne. Hvis alt flasker sig er jeg også til prisoverrækkelsen. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.  Fotocopyright forbrugermania, undetagen stillbilledet fra filmen der tilfalder SF Film.