The Other Dream Team
er fortællingen om Litauens første olympiske medalje der blev sikret i basketball ved OL 1992, via sejr over den tidligere russiske besættelsesmagt. Selv et barn vil forstå den symbolske betydning ved den sejr, men historien bag dramaet er dog endnu mere fængslende og gribende end jeg havde forestillet mig. Som enhver anden dansker er min viden om basketball begrænset til fragmenter fra den amerikanske liga og jeg ville ikke kunne navngive en eneste nulevende dansk spiller om mit liv afhang af det. Men i Litauen er denne form for uvidenhed en sjældenhed, til dels fordi det er landets nationalsport og til dels fordi de har et talentfuldt landshold, velfungerende liga og så har de deres frihedskamp mod Sovjetunionen koblet til sportsgrenen.
Det sikre greb
Det er tydeligt at instruktøren Marius A. Markevicius har ønsket at belyse OL dramaet, den historiske betydning og baggrund via så mange forskellige vinkler som muligt, uden hverken at forsimple den store sportslige bedrift eller dens symbolske betydning. Jeg oplever instruktøren vitterlig formår at holde balancen og derfor hverken forfalder til de klassiske sportsmetaforer eller søler det hele til i patriotisme. Her dæmoniseres Sovjetunionen altså ikke og Litauen glorificeres ej heller. De historiske rammer opridses i stedet med et nøgtern og præcist overblik. Så vi på intet tidspunkt fortaber os i ofreberetninger eller koldkrigs forsimplinger. I stedet får vi serveret en historie hvis forløb er så ufattelig at du slet ikke forstår hvorfor den film først bliver til nu.
Det historiske vingesus

Med basketball som omdrejningspunkt og fokus på sejren i 1992 giver det sig selv at stjernerne (Valdemaras Chomičius, Rimas Kurtinaitis, Šarūnas Marčiulionis og Arvydas Sabonis) på holdet bliver vores hovedpersoner. Men de fire grand voksne mænd har dog andet end pas, sportsgren og medaljer til fælles. De udgjorde nemlig også grundstammen på Sovjetunionens drømmehold ved OL 1988 som besejrede de mægtige amerikanere. Verdensomvæltningerne mellem de to sportsstævner er så vanvittige at iscenesættelsen af medaljedramaet næsten fremstår som fiktion. Men ikke desto mindre havde vi i den mellemliggende periode kollapset af Jugoslavien, Berlin murens fald, ophævelsen af Apartheid i Sydafrika, folkeopstanden i Kina, den første Golf Krig og Sovjetunionens nedsmeltning. Hvilket betød OL i Barcelona både bød på et samlet Tyskland, et tofarvet Sydafrika, flere nye Balkan stater og så alverdens tidligere Sovjetiske medlemslande. Herunder Litauen, hvis nyfundne frihed desværre ikke bød på store sportslige budgetter, hvorfor sponsorpenge blev søgt alle steder, men kun fundet et sted, det amerikanske musikband The Grateful Dead.
clip_image002clip_image002[1]clip_image002[2]clip_image002[3]clip_image002[4]clip_image004Slutproduktet er virkelig imponerende og de tre års slid lader sig tydelig spore i det gennembearbejdet filmmateriale. Der er blevet til på baggrund af mere end 100 timers interview og alverdens arkivmateriale velvilligt stillet til rådighed af bl.a. NBA, den litauiske stat og flere private personer. Filmen fremviser perfekt hvorledes sport blot er storpolitik uden våben. Vi får et personligt indblik i periode, et land og en kamp der både vinder dit hjerte og nysgerrighed. For når du først har set filmen vil du aldrig se Basketball helt på den samme måde mere, eller huske den kolde krigs atleter som anonyme russiske regimerobotter. For hver eneste hold Sovjetunionen nogensinde stillede med bestod af individuelle atleter med hver deres historie, nationalitet og drømme.
Aftens arrangement som var arrangeret af den Litauisk forening i Danmark, bød på introduktion af instruktøren som også velvilligt besvarede spørgsmål efter filmen. Det var desværre den eneste chance du havde på dansk grund for at se filmen, men missede du forestillingen anbefales du som altid at svinge forbi Vilnius forårs filmfestival hvor den også vises.

Filmen indeholder Interviews med: Valdas Adamkus, Kim Bohuny, Juozas Butrimas, P.J. Carlesimo, Valdemaras Chomičius , Chad Ford, Fran Fraschilla, Vladas Garastas, Mickey Hart, Žydrūnas Ilgauskas, Sergėjus Jovaiša, Artūras Karnišovas, Rimas Kurtinaitis, Jim Lampley, Vytautas Landsbergis, Dan Majerle, Šarūnas Marčiulionis, Dennis McNally, Chris Mullin, Donnie Nelson, Artūras Poviliūnas, David Remnick, Mitch Richmond, Arvydas Sabonis, Tommy Sheppard, Charles Smith, Greg Speirs, David Stern, Jonas Valančiūnas, Danutė Valančiūnas, Alexander Volkov, Bill Walton, Alexander Wolff. INCOGNITO FILMS har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Du kan se mere om filmen herDu kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.