Jeg kan ikke forestille mig at Karius og Baktus nogensinde vil ophøre med at være aktuelt børneteater, men derfor drømmer jeg nu alligevel om lidt fornyelse, hvilket desværre ikke var tilfældet denne gang ved Teater-V hvor Pelle Nordhøj Kann og Rolf Hansen gav fortællingen liv på scenen. Det hele leveres ganske professionelt og rolling venligt, så alt er altså som det plejer og skal være i tandbakterieeventyret med de troldelignende sukkerglade gutter Karius og Baktus. Hvilket ganske givet også er den direkte årsag til at teateret har udsolgt alle dage allerede inden premieren. For hvilke småbørnsforældre husker ikke selv denne fortælling eller dens nyttige morale – HUSK AT BØRSTE DINE TÆNDER!

clip_image002clip_image004clip_image004[1]clip_image006Vi vil ha' Wienerbrød
Scenografien består som altid af nogle store hvide tandklodser der udgør Karius og Baktus boliger. Hvor huller ganske bogstaveligt skabes af bakterierne og hvor tandbørsten sjældent kommer forbi. Uhyggen er til at overse for de fleste men jeg kan sagtens forestille mig at de yngste ikke er helt tryg ved tandbørsten eller tømmerflådescenen til sidst i stykket. De fleste voksne vil sikkert have lidt svært ved at forstå fjolle sproget de to scenearbejdere benytter sig af inden start og da vi er sikkert i havn igen. Deres tilstedeværelse er dog en udmærket ide, men lidt pinsomt for voksne. Til dels fører det de yngste sikkert ind i teaterverden og husker alle på at mobiltelefoner skal slukkes. Vi havner dog kun på tre kloakdæksler da min indre nostalgi ikke bliver tændt, mens min indre kværulant finder slikserveringen til premieren for ukonstruktiv og så havde jeg gerne set lidt nytænkning ud over sæbeboblemaskine

Blev overværet ved Teater V den 3. marts. Hvor alle de der allerede har billetter kan se selv samme frem til den 24. marts. Du kan du være heldig at finde plads på turneen til april hvor de kommer forbi Valby igen den 14. april. Medvirkende: Pelle Nordhøj Kann & Rolf Hansen. Instruktion & bearbejdelse: Pelle Koppel. Scenografi: Johan Kølkjær efter Thorbjørn Egner. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.