Denne gakkede forviklingskomedie Tjener For To er fyldt med svingende sangnumre og talrige misforståelser af den klassiske slags. Det hele er tydeligvis stablet på benene for at underholde og intet andet. Hvilket stykket vitterlig også formår at gøre, det er ikke uden skønhedsfejl og især åbningsscenen falder mig svær at fordøje, men da vi når til Mads M. Nielsens solo er jeg solgt og nyder derefter hele turen i mål.

Det knap så klassiske kærlighedsdrama
Handlingen er muligvis lidt rodet, men dog ikke synderlig kompleks for andre end karaktererne i stykket. Vores faste omdrejningspunkt for historien er den klodsede og snarrådige tjener Linda P. der grundet tilfældigheder samt pengemangel lader sig hyre af to forskellige arbejdsgivere. Der hver især har noget at skjule, meget at miste og ingen som de rigtig stoler på. Den ene hedder Rebecca (Iben Hjejle) hun søger den store kærlighed og kontante formue i Køge. Hvilket dog ikke forløber helt ubesværet eftersom pengene kun kan nås hvis omverden tror hun en anden og manden hun har kær er på flugt fra myndighederne. Danny (Mads M. Nielsen) er den anden arbejdsgiver og samtidig manden Rebecca søger. Den lille krølle på historien er at Danny flygter fra politiet idet han har knivdræbt Rebeccas tvilling, den selvsamme døde bror som Rebecca nu forsøger at udgive sig for, i håbet om at pengene vil flyde og broderens forestående ægteskab ikke bliver til noget. Hvis ikke du kan se mulighederne for forviklinger så mangler du både fantasi og en billet til stykket her.
De tre lag
Musikken giver forestillingen charme og dens sjæl udgøres af Erik Nilsson og Stig Christensen. Komikken søges via en masse falden-på-halen ved Linda P og Vicki Berlin, hvilket de faktisk gør rigtig godt, og ord vrøvl ved Torben Zeller, Mette Madsen, Per Pallesen, Anders juul og Ole Thestrup. Mens skuespillerne Mads Nielsen og Iben Hjejle hele tiden yderst dygtigt sørger for historien forbliver på sporet, upåagtet de mange skæve indfald og forviklinger handlingen udsættes for.
clip_image002clip_image003clip_image003[1]clip_image003[2]clip_image005Der kan ikke være nogen tvivl om at denne forestilling ikke skal dybdeanalyseres eller overfortolkes den skal i stedet blot nydes. Forlægget er den italienske Goldoni komedie Il Servitore Di Due Padroni som du måske her til lands har stødt på som teater under åben himmel eller blot fået serveret i fortolket filmudgaver. Uanset hvad er formålet altid at frembringe latter via absurde misforståelser, tilfældige forviklinger og et hav af forkerte formodninger. Hvilket Peter Langdal ikke har ændret på, til gengæld har han med stor dygtighed indflettet en masse musikalsk nostalgi og danskhed i forestillingen. De fire kloakdæksler gives især for sangene og skuespillernes iderige fremførelse af de velkendte strofer. Jeg er vild med duen Mads og Iben der formår at finde hinanden rent i hver eneste scene de har samme.

[vimeo http://www.vimeo.com/60656337 w=500&h=281]

Scenografi: Karin Betz. Lyddesign: Troels Møller. Lysdesign: Christian Alkjær. Instruktørassistent: Line Kromann. Foto copyright Ulrik Jantzen / Das Büro.Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.  Forestillingen blev overværet ved Betty Nansen Teatret d. 2. marts. Du kan se selvsamme her frem til den 7. april.