Formen er nær perfekt, forlægget elsker jeg og alligevel sidder vi så her. Du og jeg. Med en anmeldelse der kun rammer tre kloakdæksler. Noget skyldes mine fordomme, mens alle de andre ting blot er forårsaget af uenigheder om kunstformen teater. For Processen er ikke spækket med fejl, grove fortolkningspinligheder eller tåbelige løsninger. Det er blot et stilstudie i klassisk teater som teatertraditionalisterne elsker. Her er nyskabelserne forvist, her er respekten for fortiden intakt og fremførelsen præcis som folket forventer teater skal være. Det er altså påtaget på den rigtige måde, det er stilsikker fremføring der sigter mod tydelige mål hvor alle holdes i hånden undervejs. Det er drama der understøttes af almengyldige menneskelige normer. Her græder man altså når gråd skal vises. Her råber man vredt når arrigskab flyder over. Her hiver man sig selv i håret når frustrationerne er for overvældende. Som du nok kan læse er der vitterlig intet galt eller sært over denne forestilling. Så, hvad er denne anmelders problem?
Det simple svar er blot stor kunstnerisk uenighed med skaberne af dette teaterstykke. Det mere komplekse svar indeholder bl.a. forklaringer om en kritiker der formet og trænet af levnede billede i sådan en grad at han i dag finder det klodset med store vilde fagter, når pointer på scenegulvet skal nås. Der takket være en livstid med sarkasme og ironi sagtens kan håndtere antydninger, hentydninger og skjulte betydninger uden de skal udpensles. Hvorfor jeg elsker skuespillere der mestrer den tavse samtale, den undertrykte vrede og netop formår at formidle krystalklart selv når der mumles. Mens den mere introverte forklaring også rummer en længsel efter at finde nyskabelser, overraskelser og indre emotionelle udsving når teater overværes.
Da jeg så Processen savnede jeg at læse Kafka, elskede jeg scenografen (Martin Tulinius)for hans mange gode ideer og havde lyst til at zappe væk fra handlingen hver eneste gang stjernen (Jens Jacob Tychsen) på gulvet talte. Jeg kedede mig altså ganske bravt! Ikke fordi samfundskritikken var uforståelige, eller handlingen utydelig, men blot fordi teaterstykker der fører sig frem som man netop forestiller sig teater skal være, er mig umådelig ligegyldig.
clip_image002clip_image004clip_image004[1]clip_image006Men uanset om du har læst bøger af Kafka eller har prøvet at være klient ved den danske stat så vil du sagtens kunne afkode det absurde i denne historie. Hvori den tilsyneladende uskyld er det først mistænkelige tegn og sikre skridt på vej mod domsfældelse. For i en verden hvor retten altid drages af skyld og forsvar altid understreger det fordækte ved den anklagede, har man ingen chance for frifindelse. Vores uskyldige hovedperson rammer dog først denne erkendelse gradvist og da alt står ham klart er det hele for sent. Desværre kan vi alle nok genkende det absurde retssystem og hvem har ikke følt sig fanget i et ufuldendt klagesystem, hvis magtfuldkommenhed var perfekt. Just som i så mange historier af Kafka er temaerne gennem Processen ensomhed, frustration og undertrykkelse af individet gennem anonyme kræfter. Her blandes realisme med fantasi. Her er de undertrykte seksuelle drifter en fast bestanddel og hovedpersonens mareridtsagtig situation beskrevet så du næsten får klaustrofobi. Humoren dyster ironisk med melankolske undertoner og sarkastiske overtoner. Det er normalt let for mig at blive suget ind i Kafkas fortællinger og skulle det ske for dig denne gang under dette teaterstykke så under jeg dig det gerne

Produceret af: REPUBLIQUE. Instruktør & scenograf: MARTIN TULINIUS.  Dramatiker: ASTRID ØYE. Medvirkende: JENS JACOB TYCHSEN, KAREN-LISE MYNSTER, KITT MAIKEN MORTENSEN, TROEL II MUNK. Dramaturg: JOKUM ROHDE. Lyddesign: JANUS JENSEN. Lysdesign: MIKAEL SYLVEST. Spillested: Republique, Store Scene. Spilleperiode: 26. februar – 6. april 2013, ma-fr kl. 20, lø kl. 17. Jeg overværede forestillingen den 26. februar. Foto copyright Per Morten Abrahamsen. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.