Det korte oprids af historien
Krisen kradser i selvværdet blandt de arbejdsløse omkring olietønderne og skylden for samfundets problemer søges naturligvis placeret. Men fremfor at finde forklaringer og tage personligt ansvar for sammenbruddet, så vælger gruppen af arbejdsløse svende i stedet at gøre oprør mod det kapitalistiske system. De melder sig simpelthen ud af forbrugsræset og flytter ud i skoven, hvor der hverkens findes kreditfælder eller indkøbsmuligheder. For hvis ikke man kan skabe det perfekte samfund omgivet af bøgetræer og egern er det så overhovedet muligt?
Den moderne version af Robin Hood savner måske nok en klassisk skurk, til gengæld har vi rigelige med ofre og fjollede indfald. Jeg selv var vild med musikken, dansetrinene og enkelte af monologerne. Men Robin In The Hood bliver desværre aldrig til andet en omgang tandløst samfundskritik indpakket i fængende reggae rytmer og harmløse fjollerier. Det er selvfølgelig ikke tanken at teaterstykket skal være dybfølt, højpandet eller meget andet end simpel underholdning.
Men jeg grinede kun få gange og bortset fra afslutningens lidt skingre anklage manglede showet både bid og substans. Der er intet galt med at forsøge at servere lidt økonomiske eftertanke til generation Iphone, men selvom skuespillerne vælter rundt i den økonomiske krise på scenegulvet, så kommer vi på intet tidspunkt frem til nogen meningsfulde indsigter eller spændende konklusioner.

Det er som om balancen mellem talent og evner ikke rigtig blev fundet med dette hold. Cirkusartisten udnytter fint højden, danseren bredden, mens musikken giver stykket sjæl og nerve, hvilket desværre så overlader hele indholdet til komikerne. Makkerparret er et oplagt modsætningsforhold og de rammer faktisk ofte pointerne ganske rent, desværre er optakten sjældent en fornøjelse og handlingen i bedste fald lidt ligegyldig. Så når fronterne skal optrækkes mellem fakta (Lasse) og følelse (Christian) så mangler makkerparret noget at arbejde med, hvorfor vi havner i barokke situationer der blot forsøger at underholde clip_image002clip_image004clip_image004[1]clip_image006

Forestillingen blev overværet ved NBT tirsdag den 27. februar. Du kan se selv samme der frem til den 21. april. 2½ time inklusiv pause. Iscenesættelse: Heinrich Christensen Scenografi og kostumer: Maja Ravn Manuskript: Lasse Rimmer, Christian Fuhlendorff, Heinrich Christensen, Kasper Hoff Musik og sangtekster: Pharfar, Wafande Kapelmester: Pharfar Koreografi: Christel Stjernebjerg, Daniel ”Sonic” Rojas Lysdesign: Henrik Spangsbo Lyddesign: Morten Oxholm, Christian Rohs Instruktørassistent: Mette Ovesen.Foto: Miklos Szabo.