Hvis udgangspunktet for enhver anmeldelse udelukkende er anmelderens oplevelse af stykket så kan vi starte med at det hele blev lidt for meget, for langt, for kedeligt og forudsigeligt med stykket Nero. Der i brudstykker mindede mig om Michael Strunges tektsunivers og i flere passager om 70ernes minimalistiske scenografier. Det er ikke fordi klodsen Nero er dårlig teater, handlingen hæmmes blot af gentagelser, unødvendige sideveje og harmløse dialoger. Det hele gnistrer dog i momenter og enkelte monologer er så ætsende man kun kan beundre manuskriptet bag.
Hver af de fire skuespillere får lov til at udfolde deres karakter og gør det med overbevisning. Den kannibalistiske psykopat hjemmehjælper Johnny spilles f.eks. af Mikkel Boe Følsgaard så jeg både er henført til 90ernes dansegulv og ser realitystjernen Gustav for mit indre blik. Jens Jørn Spottag har i rollen Nero flere rablende ansigtsudtryk end man skulle tro muligt, men det er deres perfekte parløb med stykkets bedste replikker der hiver mandens indsats op over alle de andre på scenen. Carmen spilles henholdsvis af Signe Egholm Olsen og Laura Bro der hver især bringer noget til rollen. Signe giver Carmen en underkuet desperation mens Laura tilføjer hende ungdommens kyniske overmod. Den simple scenografi fungerer ganske fint og især brugen af døre og snore er effektive. Men til tider fanges historien alligevel af de begrænsede muligheder og så ryger ideen med minimalisme.

Dagen går ned og togene er tomme
På vej væk fra solen på vej over til dig
Unge vilde piger åh så ensomme
I sommermåneden dristige maj
(UNGE VILDE PIGER Tekst og musik: Sune Wagner)

clip_image002clip_image004clip_image004[1]clip_image006Dog bliver det kun til tre kloakdæksler, hvilket skyldtes dramaets flade spændingskurve og de hyppige gentagelser. For det tager mig ikke mange øjeblikke at sætte forløbet, karaktererne og udfaldet sammen hvorfor de to timers drama føles ganske fladt. For selvom trioen måske er lidt aparte i detaljerne så er der alligevel tale om en klassisk kærlighedstrekant. Hvor forsmåede følelser, jalousi og vrede er drivkraften for de involverede. Det er selvfølgelig til tider interessant at overvære sammenstødene og høre de sære argumenter, men uanset hvor mange lag der skrælles af handlingen så er helhedsindtrykket det samme. Det er befriende Aveny Teater er tilbage, men gensynet med Nero var desværre ikke så livsbekræftende.

Fotocopyright Fabián Carvallo. UNGE VILDE PIGER Tekst og musik: Sune Wagner. Du kan høre titelsangen her. N E R O er iscenesat af Katrine Wiedemann, der også med denne forestilling debuterer som scenograf. Medvirkende: Laura Bro, Signe Egholm Olsen, Jens Jørn Spottag og Mikkel Boe Følsgaard Sune Wagner har skrevet, komponeret og indspillet titelnummer til forestillingen samt bidraget med instrumentale score.Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.  Stykket blev overværet den 22. februar ved Aveny-T hvor du kan selvsamme frem til den 16. marts.