Den verdensberømte tenor Tito Merelli (Kristian Boland) skal ikke blot sætte det lille operakompagni i Cleveland på landkortet, det skal også sikre operadirektøren (Asger Reher) succes og anerkendelse. Men selvom de lokale kræfter gør alt for at imponere stjernen og holde den varmblodet italiener på dydens smalle sti, så formår tenoren dog både at sætte talrige kvindehjerter i brand og misse sin egen forestilling. Forviklingerne er mange og knudepunktet for de fleste af dem er Titos formodet selvmord, for hvordan gennemfører man succesfuldt en opera med en død tenor?

Mads Knarreborg som tv skuespiller har jeg gennem tiden skrevet lidet flatterende ting om, hvilket jeg på ingen måde fortryder, men på de skrå brædder kommer han altså vitterlig til live. Her er saft, kraft og indlevelse. Her er et komisk talent der både mestrer farcen, fysisk komik og har timingen i orden. Da teaterstykket udspilles i en periode hvor kvindernes rolle på arbejdspladserne og i hjemmet i bedste fald var lidt begrænset er de unge smukke kvinder i dette stykke fastlåst i deres handlemuligheder. Hvorfor det måske ikke er så sært at forfølge en karriereboost via sex eller tænker ægteskabet er formålet med livet. Margit Watt-Boolsen spiller den pæne pige med de slemme tanker, mens Josephine Nørring er den vampet stjerne hvis svulmende former rummer et ambitiøst hjerte.

clip_image002clip_image003clip_image003[1]clip_image003[2]clip_image005Dette er en forviklingsfarce der er målrettet det grå guld men er afviklet med sådan en præcision, charme og lune at jeg sagtens tør anbefale det alle med hang til letkøbt komik og harmløs humor. Folkene bag forsøger hverken at gøre dette til andet og mere end tandløs underholdning og de mange ansigter på scenen leverer driftsikkert hvad de skal. Det bliver aldrig magisk, overraskende eller synderlig dybt. Men det bliver faktisk ganske morsomt, seværdigt og medrivende. Hvilket er den direkte årsag til mine fire kloakdæksler kastes efter stykket der har haft sidste fremførelse ved Folketeateret, men som du nu sagtens kan være heldig at fange når landsturneen påbegyndes den 15. marts med afslutning 4. maj i Nakskov.

INSTRUKTION: Peter Schrøder SCENOGRAFI: Erik Söderberg OVERSÆTTELSE: Lisbet Dahl og Erik Breiner MEDVIRKENDE: Asger Reher, Kristian Boland, Mads Knarreborg, Pernille Schrøder, Josephine Nørring, Susanne Heinrich, Margit Watt-Boolsen, Robin Haslund Buch. Stykket blev overværet den 31. januar ved Folketeatret. Foto copyright Thomas Petri. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.