TheRoom_presse4_fotoPerMortenAbrahamsen
Man har tydeligvis taget en lille visuel ide og tilsat den en masse fysisk teknik, desværre mangler man både en kunstnerisk vision med tyngde og et formidlingsmæssigt overblik. Der er mange fine tekniske detaljer, men ingen af dem formår at overdøve min indre irritation over projektets mangler og ufuldkommende ide. Havde dette været en klassisk workshop hvor vi publikummer blot var vidne til en skabende proces, ville min overbærenhed have været langt større, om end jeg fortsat ville have kedet mig bravt!
TheRoom_presse3_fotoPerMortenAbrahamsen
Du må aldrig være ligeglad
Inden du falder ned af stolen over harme, vrede eller forargelse grundet uenighed med denne anmelder eller i forsvar for skaberne af The Room som kritikken hagler ned over i denne anmeldelse, vil jeg gerne påpege, at anmeldelser ikke kun er fortolkende ros tilsat tilpas benovelse over andre menneskers skabertrang og evner. Jeg bliver dog sjældent irriteret over kunst, middelmådige filmproduktioner eller talentløse debutromaner. For selv det værste bras har hjerte og en serie ildsjæle har brugt masser af kærlighed, tid og penge på at frembringe skabelsen. Positive træk The Room selvfølgelig også besidder men alligevel endte jeg med at være i dårligt humør da de 50 minutter endelige var forbi.

TheRoom_presse1_fotoPerMortenAbrahamsen_mail
Sådan har jeg aldrig fået den før

Vertikal dans er baseret på både akrobatik og kunstformen dans, via klatreudstyr indtages vægge og andre overflader som dansegulv. Hvorved man søger nye perspektiver på bevægelsen, kroppen, arkitekturen og rummet selv. Den fysiske udfordring er derved ikke kun et stilstudie i akrobatiske evner eller en lyst efter at danse aparte steder. Det er en måde at udfordre rammerne for vores forståelse af både stedet, udtryksformen og os selv som mennesker. Det er i hvert fald således jeg opfatter disciplinen luftdans og disse kritterier jeg ikke finder The Room lever op til.
TheRoom_presse2_fotoPerMortenAbrahamsen
clip_image002clip_image002[1]clip_image004Så måske er vi blot fundamentalistiske uenige om formål med vertikal dans, kunst og formidling af samme, eller også har de to dansere blot ikke modtaget grundig, ærlig og løbende kunstnerisk modspil under tilblivelsen af denne forestilling. Jeg selv frygter at de tænker rammen blot er en tynd skal hvori deres tekniske færdigheder skulle udgøre indholdet. Men uanset hvordan vi vender og drejer uenighederne var jeg i hvert fald ikke imponeret eller synderlig glad for oplevelsen. Hvilket er den direkte grund til at vurderingen kun havner på to kloakdæksler, der irriteret kastes efter disse 50 minutters luftdans. Der efter min mening både manglende et narrativt element og hvis kunstneriske vision jeg slet ikke kunne få øje på. Med andre ord, jeg kedede mig bravt og det hele gav mig desværre grobund for en masse irritation. For det var slet ikke klart for mig hvad man ville med rummet, eller hvorfor der blev brugt så lang tid på at etablere forståelsen af selvsamme (altså noget så banalt som rummet selv). Til gengæld gives dækslerne for danseteknikken, de enkelte vellykkede momenter hvor rammerne for det animerede rum blev udfordret af danserne og alle delelementer spillede sammen i harmoni.

Forestillingen blev overværet ved Teater Republique d. 29. januar. Du kan opleve selvsamme der frem til og med den 1. februar. Her efter kan du opleve forestillingen i Aarhus ved Bora Bora den 6.-8. februar 2013. Produceret af: ESTHER WROBEL & CIE LEZARTIKAL. Koreografi: ESTHER WROBEL. Musik: CAMILLA BARRATT-DUE. Medvirkende: ESTHER WROBEL & MILOU (EMILIE LOGER). Animator: SAMUEL MOORE. Medie assistent: TONJE ALICE MADSEN. Lysdesign: MAURICE L'AMPOULE. Kostume: KIPYK - EMILIE GEORGET. Co-production: BORA BORA, MACHOL SHALEM DANCE HOUR. Foto copyright af Per Morten Abrahamsen.Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.