På intet tidspunkt bliver det magisk, men derfor kan man sagtens nyde det storslåede show, de velkendte sange og den gennemtænkte scenografi. Indhyllet i nostalgiske forventninger og svøbt i farverige klude indtages scenen på skift og i samlet flok ved Pernille Rosendahl, Jimmy Jørgensen, Cecilie Stenspil, Troels Lyby, Laus Høybye, Jaleesa Johnson og Mark Linn.
De oprindelige musikstykker er komponeret af makkerparret over dem alle - Lennon og McCartney - hvis ungdommelige arbejdsridt fortsat i dag bringer glæde til millioner af fans verden over. På Forums kæmpe scene lanceres det ene hit efter det andet derfor på en flamboyant og storladen facon således vi både genkender det oprindelige og samtidig forstår, man ikke ønsker at konkurrere med fortiden.
Det er muligt man kalder det en teaterkoncert, men for mig er forestillingen mere beslægtet med ”ny cirkus” end noget andet. Selvfølgelig dominerer sangen stykket, men det er sangernes individuelle visuelle udtryk der former fortolkningerne af fortidens sangskatte. Via snoretræk, kraftige vindblæsere og luftriste får det visuelle udtryk liv og højde. Det var ellers min frygt at en flad scene på ingen måde ville kunne modbalancerer den store gule kran i hjørnet. Men ved at udnyttet luftrummet og ganske bogstaveligt oppuste kostumerne findes og opretholdes balancen gennem hele koncerten.
clip_image002clip_image003clip_image003[1]clip_image003[2]clip_image005 Jeg er vild med sceneudtrykket og flere af numrene rammer også det emotionelle center i minderne, men desværre kryber forestillingen aldrig ind under huden på mig. I stedet nyder jeg de mange skift, de flotte overgange og modige fortolkninger. Det stærkeste indtryk efterlader Jimmy Jørgensen mig med da han energisk i Twist’N’Shout rammer hver eneste stavelse så jeg glemmer ophavet, jeg er også glad for Pernille, Laus og Cecillie. Til gengæld mener jeg fortsat Troels er mere skuespiller end sanger, for nu at sige det pænt. Scenografisk er det selvfølgelig kæmpekranen der fanger dine øjne, men det er den dynamiske måde man formår at bruge den statiske klods på, uden det bliver påtaget eller unaturligt, især den roterende container, der gør underværker for min indre kritiker. De fire kloakdæksler kastes derfor med god samvittighed efter showet, der måske ligner en omgang farverigt ramasjang, men vitterlig er en vellykket nyfortolkning af noget ”helligt”. Det er godt gået og det er selvfølgelig Nikolaj Cederholm der står bag iscenesættelsen. Du går dog galt i byen hvis du leder efter ”The Beatles” eller har behov for en fin lille fortolket historie, med store fagter, for det her er en koncert - bléndet med cirkus og fremført på en kæmpe scene- And That’s It!

Forestillingen blev overværet den 4. januar. Du kan fortsat nå at se selvsamme ved Forum frem til den 20. januar. Arrangør: Nordisk Film Live. Foto copyright går til Miklos Szabo. Jens og Peter Hellemann har lavet musikalske arrangementer af Beatles-sangene. Kostumedesigner Anja Vang Kragh. Flyveinstruktør: Brendan Shelper/Battle Royal. Lysdesign: Jonas Bøgh. Lyddesign: Malte Oscar. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.