Vi filmtrætte mennesker sætter pris på de særeste ting når det kommer til fiktion på skærm, jeg selv udvalgte f.eks. Lockout fordi den ikke havde noget ekstra materiale, men havde der udover ikke nogen forestillingen om at rumaction fyldt med store våben og lange kvindeben ville indeholde noget af blivende værdi. Men faktisk blev det ganske interessant at spotte hvilke inspirationskilder Saint & Mather monstro har haft til deres rumfængselsfilm, og under processen viste det sig at flere af de corny scener faktisk fungerer, sådan i den bedste computerspils stil.
Handlingen kan koges ned til en barsk mandlig helt hvis lange synderegister og hjerte af guld er den direkte årsag til han sendes ud som muskelkraft på en redningsaktion i rummet. Hvor den amerikanske præsidentdatter (Maggie Grace) holdes som gidsel af en flok psykotiske livstidsfanger på et ultra sikkert tophemmeligt fængsel. Hvis du allerede her aner udviklingen, forviklingerne og slutningen er det måske ikke filmen for dig.
Snow (Guy Pearce) er bøffen med de store overarme og nydelige hundeøjne der slynger sætninger i bedste hårdkogte Max Payne stil, mens den stupide patrioisme er som hentet fra 90ernes flugtaktionsfilm med Snake Plissken (Kurt Russell), venskabet mellem Snow og Mace (Tim Plester) minder en del Troy brødrenes forhold i Face/Off (1997)men får aldrig samme betydning for handlingen. Fængselstosserne Hydell (Joseph Gilgun) og Alex (Vincent Regan) fremstår som et forvredet spejlbillede af de irske heltebrødre fra filmen The Boondock Saints(1999).
clip_image002clip_image003clip_image005Selve fængselsoprøret, forhandlingstaktikken, bedragene og de mange selvmodsigende videnskabelige tiltag der udgør virkeligheden i denne film er hverken særlige originale eller synderlige interessante. Men hvis du elsker film som Death Race (2008), Flugten fra Absalom (1994) eller synes film Priest (2011) er underholdende, så går du ikke galt med denne omgang rum ramasjang. Jeg selv kaster gerne to kloakdæksler efter eventyret, der til tider ser lækkert ud i HD, men ofte har dårlige animationer og flade lydkulisser. De 95 minutter på Blu Ray skiven kommer med tekster på dansk, svensk, norsk og finsk. De gives til dels for oprørslederne og heltens rygning, åbenbart er det ikke farligt i rummet, hverken for lungerne eller iltblandingen!

Filmen er udgivet af Nordisk film, der har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Filmen er instrueret af makkeparret James Mather og Stephen St. Leger. Der endda har skrevet manuskriptet også. Blandt de øvrige skuespillere finder du habile navne som Peter Stormare og Lennie James.Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.