old01
Hvor man i teaterverden kan skabe et univers via ord alene er filmskabernes store force at de kan formidle komplekse følelser på et øjeblik, alene ved hjælp af underlægningsmusik og nærbilleder. I Old Times præsenteres vi for en sjælden hybrid hvor komplekse følelsesmæssige problemstillinger forklares på et split sekund ved hjælp af udtale, ansigtsudtryk og usagte ord. Men uanset hvor mange beskrivende sætninger der bruges så kommer hovedpersonen Kates (Angela Heath-Larsen) fortidige virkelighed aldrig rigtig til live og scenens minimalistiske udtryk forbliver derfor gennem hele forestillingen den eneste fysiske realitet vi som publikum skal forholde os til. I stedet følger vi gladelig med ned gennem mindernes følelsesmættede erindringer og smertefulde øjeblikke når Deeley (Ian Burns) og Anna (Sue Hansen-Styles) på ord dyster om Kates gunst.
old07

clip_image002clip_image004clip_image004[1]clip_image006Jeg oplevede Old Times som en omgang intellektuel tekstfortolkning der mistede forbindelsen med dramaet i jagten på sandheden bag Kates vegetative stadie. Vi fodres løbende med fragmenter fra en farverig fortid og indser hurtigt skyldsspørgsmålet er komplekst. Men selv i en verden hvor ingen er uskyldige forsøger enhver at undgå ansvaret. Kærlighedshistorien serveres som et trekantsdrama på scenen men i pamfletten udleveret før forestillingen linkes Harold Pinters stykke op på en omgang græsk mytologi. Jeg selv opfatter historien som et indre besøg i et rodet sind hvis hemmeligheder holdes skjult for overjeget grundet moralske kvababbelser. Men selv hvis du anlægger en knap så abstrakt fortolkning af historien så udgør magtkampen mellem det gode og det onde omdrejningspunktet. Mine tre kloakdæksler gives for de underspillede perfide dialoger mellem Deeley og Anna. Deeleys velafmålte chauvinisme og Annas elegante forsvar giver stykket liv og bid, men desværre forbliver jeg inderlig ligeglad med Kates forhistorie og så fordamper mystikken.

old08
Forestillingen er opført af That Theatre Company & Why Not Theatre Company og blev af mig overværet den 27. oktober på Krudttønden (København) hvor du kan opleve selvsamme frem til den 24. november. Barry McKenna har instrueret stykket. Mark Jones har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. The TTC Team har stået for scenografien.Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.