I en branche hvor budskaber normalt indpakkes i uskyldigheder og masser af sminke har Tom Waits for mig altid fremstået som en ener. Hvis melankolske melodier og snørklede historier både har underholdt og tvunget mig til at tænke over livets skrøbelighed. Selv hvis du blot har oplevet manden  en enkelt gang vil du for altid huske stemmen, de finurlige lydbilleder og humoren. Hvilket LODHO da også ganske eminent formår at indfange i deres show, desværre dykker de aldrig rigtig ned under overfladen.

Sceneudsmykningen flyder over med talrige detaljer og tilsyneladende unødvendig udsmykning. Men de mange hverdagsting tjener dog som andet end kulisse idet alt på et eller andet tidspunkt aktivt bruges i (gen-)skabelsen af lydbilledet ”Tom Waits”. Musikerne på scenen fletter konstant hyldest, parodier og hinanden sammen på kryds og tværs i et evigt pulserende organisk udtryk der altså afsøger rammerne for både publikums opfattelse af Waits og deres egne evner. I nogle korte øjeblikke er det sublimt, men for det meste blot underholdende.
musik2

clip_image002clip_image003clip_image003[1]clip_image003[2]clip_image005Hvis du som jeg har en svaghed for Tom Waits vil LODHO fremførelse både understrege hvor savnet manden er på de danske scener og vise dig hvor svært det er skabe magiske øjeblikke med andres musik. For selvom det både var en professionel, underholdende og til tider dragende oplevelse så ramte det mig ikke rent. De to timer teaterkoncert blev afviklet med de samme musikere, men udtrykket var alligevel et ganske andet efter pausen. Hvor de kreative installationer bestående af hele bandet og Storm P. lignende ideer i stedet søgte at underholde frem for at blotte Waits sangkatalog. Den samlede sum af ord præsentationerne, virkemidlerne og humoren var dog tro mod det kreative ophav, men fik mig blot til at savne den ægte rablende, skæve og underfundige Waits frem for at nyde fremførelsen.

L'ORCHESTRE D’HOMMES-ORCHESTRES: BRUNO BOUCHARD, JASMIN CLOUTIER, SIMON DROUIN, SIMON ELMALEH | &: THE NEW CACKLE SISTERS: GABRIELLE BOUTHILLIER, DANYA ORTMANN. Forestillingen blev overværet ved Teater Republique den 28. oktober, hvor du kan opleve selvsamme frem til den 4. november. Hvorefter turen den 6. november kommer til Vesthimmerlands Musikhus i Aars efterfulgt af et stop på Værket i Randers den 7. og 8. november. Fotocopyright Guillaume D. Cyr. Følg os på facebook.