Duoen på scenen er heldigvis ikke kun underholdende i den bedste sendetid hvorfor det hurtig udvikler sig til en morsom aften i selskab med en serie skæve og yderst fængende popsange. Hvis moraler og inspiration er hentet fra kassen med de skæve eksistenser og underfundige iagttagelser. Jeg selv deler ophav og fødselsår med Esben og Rune, om det er årsagen til at dette rammer så rent ved mig skal jeg være usagt. Men det er sjældent at jeg udenfor Wulffmorgenthaler universet får lov til at grine af dyremishandling og invaliderende analsex. Hvilket jo åbenlyst er en stor mangel på den danske teaterscene!
Indpakket i rytmer fra 70er børneunderholdning og 90er hits bliver alverdens emner æltet til en kulørt omgang politisk ukorrekt underholdning. Samtalerne mellem numrene er korte og velplaceret. De fører os ofte frem til selvstændige pointer der på ingen måder hæmmer overgangene til sangnumrene. Meget minder faktisk om når sangeren Allan Olesen er bedst (hvilket er ment som en kompliment) og de gakkede historier forfølger til tider en logik som kun kan retfærdiggøres af behov for enderim, men på intet tidspunkt keder jeg mig og det er nu en sjældenhed når musikinstrumenter udgør omdrejningspunktet på scenen.
clip_image002clip_image003clip_image003[1]clip_image003[2]clip_image003[3]clip_image005Denne form for underholdning virker som om den altid har eksisteret, hvorfor der selvfølgelig allerede findes talrige eksempler på shows hvor sangteksterne har kant og historierne er lune, men dette er det første som vitterlig underholder mig. Hvilket måske skyldes at mødet med Rune & Esben er den første gang hvor sangerne er jævnaldrene med mig selv, men uanset hvad så havner vurderingen altså på hele fem kloakdæksler. Hvilket skyldes opbygning, levering, sangteksterne og selvironien. Der er svage punkter i sættet og da vi lakker mod enden har jeg virkelig ikke brug for mere. Men så længe det stod på grinede jeg lystigt af sangene om hesten der begik selvmord, svenskeren der ikke kunne holde bøsser ud og mongol Ole der fik stød. Så har du mod på andet end suppe, steg og is shows skal du altså drage til Frederiksberg hvor du på halvanden time får lov til at være bedste venner med Tolsgaard & Pretzmann, og hvem har da ikke lyst til det?

Koncerten blev overværet den 4. oktober. Du kan opleve selvsamme frem til den 27. oktober ved NBT. Medvirkende: Rune Tolsgaard og Esben Pretzmann. Foto: Martin Kurt Hagelund. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.