Forestillingen går konsekvent efter underholdningen, så de dybsindige tanker isolationsfængsel kunne have kastet af sig undgår man behændigt. Selve forbrydelserne der bragte vores fire indsatte ind bag murerne er også sekundært i forhold til historien. De århusianske kendisser udgør ofte målet i flere morsomme dialoger men især Thomas Helmig får ris og ros i denne fængselskomedie.

Heldigvis er det ikke de klassiske fængselsjokes der lires af men en lille gennemtænkt fortælling om den charmerende svindler Markus Føns (Anders Brink Madsen), hvis tur omkring samfundets bund har ført ham i frivillig isolation. Takket være Markus verdensmandsmaner og kendte venner kommer han hurtig med i fangekoret, der udgør det eneste sociale omdrejningspunkt for alle de indsatte. Selve koret ledes af den pedantiske pædofildømte Niels (Henrik Vestergaard) hvis erfaringer med sang og kærlige støtte fra den medindsatte Peter(Frederik Meldal) tidligere har sikret ham positionen som alfahan. Konflikten er oplagt fra første dag Markus bliver en del af fængsellsgangen og snart bliver kampen over den danske sangskat meget personlig og yderst underholdene.

Scenografisk er det lykkes at skabe en let omskiftelig og fortsat genkendelig fængselsverden alene via fire mobile fængselsceller. Man burde dog havde sat håndtag til skuespillerne på bagsiden af disse mobile klodser, frem for at lade skuespillerne risikere maste fingere ved hver eneste omstilling.

imageclip_image002clip_image003clip_image003[1]clip_image003[2]clip_image003[3]clip_image005

Som teaterstykke har Lars Husum (manuskript) desværre fastlåst sig selv på fængselsgangen hvorfor det både er glædeligt og overraskende hvor meget drama han vitterlig får vredet ud af ingenting. Men havde det ikke været for de mange skæve jokes, konsulentparodier og vrangbilledet på det danske velfærdssamfund så havde vurderingen ikke hamret ind på fem kloakdæksler. For konflikten er simpelthen for simpel, hvilket bl.a. reducerer Chadi Abdul-Karims karakter til pointeforløser og Frederik Meldal til formidler af balanceskiftene i magtkampen.

Uanset hvor lille din verden måtte være er det altid sjovest at være på toppen. Dette er historien om at overlevelse ikke bare er et spørgsmål om at være i live, men om at gøre det der er nødvendigt. Men uanset hvem du er eller er hvad du er villig til at gøre så behøver du et fællesskab. Dette er den alvorlige ramme omkring komedien, men den skære på ingen måder humoren i skiver eller giver dig en bitter smag. I stedet serveres den sølet til i ironiske selvudlevering af det danske folk.

Iscenesættelse af Frederikke Aspöck. Scenografikonsulent Johanne Eggert. Du kan se forestillingen ved Krudttønden frem til den 15. september, forestillingen blev overværet selvs samme sted. 3/9. Produceret af teaterselskabet Von Baden. Foto copyright Søren Vestergaard Nielsen.Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.