Skammerens Datter er en storladet moderne børnevenlig musical der både skuffer, forspilder sin chance og understreger at det er ikke alt der glimter som er guld. Forfatteren (Lene Kaaberbøl) bag historien har ellers normalt et fast greb om de fantasy elskende preteens og alverdens unge piger. Jeg selv har med fornøjelse tidligere gennemlæst Vildheks serien men altså ikke bogværket bag denne musical. Min vurdering går derfor alene på oplevelsen af forestillingen.

Da de onde tog magten

I en fantasy verden med drager og magi lever vores unge hovedperson trygt og godt, lige indtil hun via sin moder og egne specielle evner hvirvles ind i en blodig magtkamp. Hvor løgne, bedrag og drab udgør bestanddelene i konflikten, men når man ikke lader sig skræmme af drager eller folks inderste hemmeligheder kan intet stoppe Skammerens Datter Dina(Amalie-Marie Fjeldmose)i jagten på sandheden.

Det der skal roses

Der er selvfølgelig ting der fortjener ros og som skal fremhæves. Jeg er især vild med lysdesigenet og scenografiens dybde brug er også god. Kostumerne er flotte og den vingeløse drage ganske interessant. Ligeledes har instruktøren (Frede Guldbrandsen) fundet en smart og effektfuld måde at fremvise Skammernes evner på. Jeg var også vældig fornøjet med de scener hvor alverdens gulvlemme blev åbnet og fyldt af kvinder hvis skæbnespørgsmål blev messet i sang. Jeg fandt Birgitte Raabergs sangstemme yndefyld, Jens Andersen god som uretfærdig, Nastaja Arcel overbevisende som skuespiller, Simon Matthew god når han var en sjuft og Morten Hemmingsen en visuel fornøjelse som skurken Drakan.

Men her stopper de positive ord også. Hvis du kan se bort fra den banale handling og de åbenlyse lån fra den britiske TV serie Merlin så sidder du fortsat tilbage med tåkrummende sangrim, enkelte halvlumre dialoger, flere logiske selvmodsigelser og få ganske horrible gruppepræstationer. På premieren var lydbilledet ikke finjusteret helt nok, solo sang og dialog gik fint igennem, men så snart skønsang skete i gruppe var lydvolumen helt i vejret. Der var enkelte duetter som jeg ikke nød….på nogen måde! Jeg var ikke særlig imponeret over ”hesten” men forstod godt ideen. Ligeledes fandt jeg det sært at en Drage skulle være bange for en gris, eller hvorfor selvsamme gris skulle gennempiskes som det skete i en enkelt omstillingsscene.

imageclip_image002clip_image004clip_image004[1]clip_image006

De tre kloakdæksler gives for de tekniske aspekter der imponerende mig. Jeg havde gerne set man havde formået at udnytte ”højden” bedre scenegrafisk, men var ellers ganske fornøjet med de tekniske detaljer. De store dansescener hvor alle folk er i sving mindede dog meget om sekvenser man ellers kun støder på ved Det Ny Teater. Så har du andre og større forventninger end glimmer og larm indpakket i Disney logik, så er det altså ikke Skammerens Datter du skal gå ind og se. Hvis du til gengæld har piger mellem 9 og 13 år er denne forestillingen et oplagt valg.

Forestillingen blev overværet ved Østregasværk Teater den 30. august. Foto copyright går til Robin Skjoldborg. Scenografi: Astrid Ottosen.Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.