938495 -Anonymous
Filmatiseringer af og om William Shakespeare er af oplagte grunde et tilbagevende fænomen, men det har nu sjældent været en udsøgt fornøjelse for alle os der blot har et afslappet forhold til den kendte dramatiker. Denne gang kaster fiktionsforfatterne sig over muligheden at Shakespeare var en pengeliderlig ordblind skuespiller der kun forstod sig på kvinder og alkohol, mens manden bag de fortryllende ord var en anonym adelig mand.
938495 -Anonymous
Samarbejdet opstår da forfatteren ikke længere kan leve uden virkeliggørelsen af sine skuespil og Shakespeare heller end gerne vil tage kredit for andres arbejde. Fortællingen kobles på intriger i det britiske imperium og pludselig bliver scenekunsten brugt som platform for politisk agitation i et forsøg på at vriste magten tilbage til folket via væbnet revolution.
938495 -Anonymous
clip_image002clip_image004clip_image004[1]clip_image006Hvis du allerede her keder dig voldsomt så behøver du på ingen måder at trykke på <play> for medrivende bliver det aldrig. Til gengæld er detaljerne lækre og den historiske stemning overbevisende. Rhys Ifans en fremragende skuespillere og din opmærksomhed klæber automatisk til ham i hver eneste scene han optræder i, men selvom han spiller Jarlen af Oxford (forfatteren bag Shakespeare) så får han overraskende lidt plads og spillerum. Vanessa Redgrave er ligeledes en fornøjelse som den ældre men ganske umodne Dronning Elizabeth den første. Mens alle filmens unge brushoveder og teaterfolk desværre spilles af skuespillere uden gennemslag, overbevisning og pondus.
938495 -Anonymous
Roland Emmerich (jep manden bag film som Godzilla og Universal Soldier) har instrueret filmen mens John Orloff (hvis bedste arbejde efter min mening er manuskripterne til serien Kammerater i Krig) har skrevet manuskriptet. Personligt synes jeg kostume designeren Lisy Christl er sluppet godt fra det og scenografien af Simon-Julien Boucherie er også flot. Men samlet set kan dette fiktive semiprætentiøse rod kun få tre kloakdæksler.

De 130 minutter kommer også med en masse ekstramateriale skabt til teaterfans og Shakespeare fanatikere. Jeg selv fandt det langt sjovere at filmen er udstyret med thailandsk lydspor og undertekster, hvilket virkelig er et eksotisk sprog på disse kanter. Du kan ligeledes vælge engelsk, tysk og fransk tale mens undertekster også findes på koreansk, portugisisk og tyrkisk! Hvilket blot understreger det globale omfang alt med Shakespeare navnet på har.

Filmen er udgivet af Sony der også har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.