Forstadsidyllen i Glenview brydes da aliens begynder at indtager byen og dens befolkning. Den lokale sherif tror dog ikke på rumvæsener og da han ikke støder på andre spor end mavefornemmelser danner en lille gruppe bekymrede selvtægtsmænd deres eget naboværn. De har dog hverken meget held eller succesfuld missioner, men jager ufortrødent og ganske beruset ondskaben uanset hvor den må befinde sig (efter arbejdstid og på fridage).
Sammenstødet er uundgåeligt men knap så vigtig for filmen som venskabet der opstår mellem de fire mænd. Vi kommer gennem alle faserne af mandligt kammeratskab alt imens de fjoller sig gennem alverdens seriøse problemer og situationer.
Show me the money
Det seneste årti har budt på tre afgørende forandringer på filmfronten. Nyskabelserne kommer i dag fra asien, TV serier har pengene og filmstreaming er blevet normalt. Hvilket har sat salami indtjeningssystemet med biograffilm som top produktet under pres og ligefrem tvunget mange producenter til at søge nye indtjeningsveje. Jeg ser denne spillefilm som et sådan forsøg, hvor skaberne ønsker at indfange det mange nyere amerikanske TV serier slipper af sted med, nemlig at fremvise og bearbejde hverdagsproblemer indpakket i en omgang blød sci fi. Så selv om Jorden trues af fremmede uhyrer eller menneskeheden kæmper mod zombier er kernen fortsat stoffer, uønskede graviditet, skolemobning og parforholdsproblemer. Men hvor det har været en succesfuld formel på TV fronten fremstår tilgangen i The Watch mere som en kikset parodi på ideen. Hvilket jeg desværre ikke tror var hensigten.
clip_image002clip_image003clip_image005Det ikke fordi The Watch er en god film at vi havner på to kloakdæksler, ej heller fordi jeg har en svaghed for skuespillerne der medvirker eller aldrig set en tosset alien film før, men fordi jeg synes de formår at blande filmgenrer uden besvær eller overdreven respekt. Lige netop en af de ting der gør jeg elsker sydkoreanske spillefilm. Handlingen er noget vrøvl, logikken fraværende og troværdighed savnes på alle fronter, men jeg griner dog enkelte gange og morer mig med at gætte referencer. Hvis du kun genkender Ghostbusters referencerne så trænger du til at se flere spillefilm (og komedieshows), men The Watch behøver altså ikke at være en af dem.

Filmen har premiere d.d. over hele landet og de 102 minutter kan ses af alle over 15 år men hvis du er meget over 19 vil du ikke grine af de ufattelige mange kønsdele jokes! Twentieth Century Fox har copyright på billederne brugt i anmeldelsen.Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.