270_580

Sønnens indebrændte og forsinkede opgør med faderskikkelsen er en gribende og rørende fortælling fra en fortumlet opvækst. Historierne han deler med os er alle sølet til i svigende nederlag, morsomme øjeblikke og hjerteskærende erkendelser. Erfaringer høstet på barndommens slagmarker hvor fjenden altid var den dominerende, rablende, fordrukken og voldelig farmand. Autoritetsskikkelsen han aldrig fik taget opgøret med da han var i live. Manden der fremstod så mægtig og enerådig at han var GUD på godt og ondt.

271_580

Gennem forestillingen føres vi med sikker hånd gennem et barndomshjem præget af vilde ideer og voldsomt forbrug af alkohol. Fyldt med psykotiske indfald og uforløst kærlighed. Flere historier er så vanvittige du kun kan grine af dem, men alvoren er for evigt til stede på scenen.

Du ved hvor vi er på vej hen og frygter alligevel turen. Undervejs gribes jeg selv af afmagt, vrede og sorg. Ikke fordi jeg genkender noget men fordi følelserne rammer rent. Så da jeg af omveje og tilfældigheder falder i samtale med Mads Willes egen far kan jeg ikke dy mig for at spørge til hvordan han dog oplevede forestillingen. Heldigvis havde manden mere filter end jeg og stolthed var derfor den dominerende oplevelse.

274_580clip_image002clip_image004clip_image004[1]clip_image004[2]clip_image004[3]clip_image004[4]

Publikum er alle bænket ved små cafeborde. Lokalets ene hjørne domineres af en bar mens det modsatte har en scene fyldt med musikinstrumenter. Bebe Risenfors er manden bag den levende musik mens Mads Wille er vores fortæller og løbende centrum. Den dramatiske forløsning hjælpes selvfølgelig på vej af remedier samt en nøje planlagt lyd og lydkulisse men det er Wille der hiver det hele hjem. Det er hans maniske energi og rablende udbrud der fylder rummet og fængsler din opmærksomhed. Teaterstykket er blændende og det skyldes både ord (af Jens Blendstrup) og skuespil (Mads Will) de seks kloakdæksler kastes derfor efter live oplevelsen jeg overværede. For det er virkelig en stærk og personlig fremførelse og jeg så den gerne opsat over hele Danmark, men indtil det sker kan du f.eks.se

forestillingen

ved

SeeAtre

(for 65 kr.)

Af

Thor Kristjan Kidmose

.

Forestillingen blev overværet ved Husets Teater d. 30. april. Foto copyright Henrik Ohsten Rasmussen. Iscenesættelse: Simon K. Boberg. Scenografi: Edward Lloyd Pierce. Lysdesign og afvikling: Mads Vegas. Lyddesign: Jes Theede. Rosinante & Co. har udgivet bogen

Gud Taler Ud

af Jens Blendstrup. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette

RSS feed