De tretten afsnit der udgør første sæson er ikke blot let at indtage, de tvinger dig også til at genoverveje egne livsdispositioner. For hvad ville du selv gøre hvis du vidste livet kun varede 18-24 md mere?

A Change Is Gonna Come
Cathy ( Laura Linney)  er den perfekte husmor hvis rutinefyldte liv med tiden har udslettet hendes egen personlighed og drømme, så da døden banker på døren, tvinges hun til at genoverveje alt. Ægtemanden ( Oliver Platt)  sparkes ud, teenageren (Gabriel Basso) udsættes for genopdragelse, bånd knyttes igen og gamle drømme realiseres.
Du kan som betragter sagtens forstå Cathys egoistiske valg og modvilje mod at fortælle omverden om hendes sygdom. Men heldigvis lader seriens skaber (Darlene Hunt) ikke hendes karakter i stikken, hvorfor hun halvvejs inde i sæsonen tvinges til at erkende livet er en kamp der er værd at kæmpe.

clip_image002clip_image003clip_image003[1]clip_image003[2]clip_image005Der er afsnit som drukner i nostalgi, andre der er mere komedie end universet helt kan holde til og situationer der tåkrummende pinlige. Universet minder om et hyggeligt kryds mellem "Modern Family" og "Desperate Housewifes". Mens forholdet mellem mor og teen dreng er som taget fra serien "Malcolm i midten”. Til gengæld er jeg ikke særlig vild med de mange lån fra spillefilmen ”Bad Teacher”, parodierne på ” Precious” falder ej heller heldige ud og hele afsnittet der er hentet fra komedien ”Banger Sisters” er direkte tåbeligt. De fire kloakdæksler gives derfor for de vellykkede afsnit, kraftfulde pointer om døden og formålet med liv, Laura Linney’s mange rørende øjeblikke. Det svært at lave amerikansk tv underholdning med en dødssyg hovedperson, men det lykkes altså meget godt her og kun sæsonens sidste scene vil knuse dit hjerte.

Der er undertekster på dansk, svensk, norsk og finsk. Lyden er underlig ”steril” og ekstramaterialet ikke tiden værd. Så tryk du blot på ”afspil alle afsnit” og indtag serien uden parader. Serien er udgivet af Sony der også har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.