Vidunderferien kommer hurtig på afveje da Sophie vækkes af de franske indsatsstyrker og med et hovedløst lig i soveværelset er der få der tager hendes bortforklaringer alvorlige. Desperationen tager til i takt med politiets ufrugtbare undersøgelser af hendes påståede identitet og da sindssyg hospitalet truer i horisonten som den eneste logiske destination flygter Sophie. Der gennem resten af filmen jager sandheden, morderen og retten til hendes eget liv.

”King Eric”

Ud over enkelte sportsreklamer og en cameo rolle i Looking for Eric har jeg aldrig oplevet skuespilleren Eric Cantona. Manden hvis enerådighed, vildskab og eminente fodboldbehandling gjorde jeg ligefrem fulgte den engelske liga i 90erne. Udstrålingen er den samme, ansigtet lige så svært at tyde og attituden virker fortsat ikke påtaget, men kan han spille skuespil? Det bliver ikke rigtig afklaret med denne film hvor han mest udfylder en funktion frem for en rolle. Han er den jagende part og det gør han virkelig godt, replikkerne leveres sikkert og kynismen fremstår ægte, men skuespil ser vi ikke så meget af. Omvendt er det første gang jeg stifter bekendtskab med Karine Vanasse og det er et positivt indtryk hun efterlader, hun formår på et øjeblik at skifte mellem skrøbelig til selvstændig røvsparkende action tøs (noget skaberne af danske ID:A tydeligvis havde store problemer med) uden du betvivler forvandlingen.
logik for sarte sjæle
Filmen har en serie svagheder og mange af dem er klassiske udfordringer for alle thrillers. Motiver, logik og overbevisende handlingsmønstre savnes til tider. Morderen er denne gang psykopat så vi behøver ikke at analysere hende, men vores hovedperson kommer tydeligvis fra en handlekraftig familie hvorfor hendes handlingsmønstre til tider fremstår lidt aparte. Hvis du kan accepterer at offeret er stærkt nok til at søge udenfor systemet for at finde sandheden, så vil du måske blive irriteret over hvor gumpetung enkelte politimænd fremstår, men det er dog mere en fransk film tradition end en direkte logisk afvigelse. I stedet bør du prise dig lykkelig for at instruktøren Frédéric Schoendoerffer kan dy sig for de oplagte jokes. Personligt er jeg selv lidt irriteret over hovedpersonen konstant vælger at løbe hen hvor der er kameradækning (metro, parkeringshuse, tog, banker og deslige) at hendes fysiske styrke ikke rigtig er afstemt (nogle gange kan hun sparke et vindue ind med et enkelt spark andre gange er det svært at løfte ting) og slutningen bare kastes ind i ringen.
clip_image002clip_image002[1]clip_image002[2]clip_image002[3]clip_image004Skaberne af Switch viser her hele branchen at det virkelig ikke behøver at være svært, meget dyrt eller vanvittig indviklet at lave en god thriller. Det kræver blot konstant fremdrift, skuespillere med karisma og en konsistent gåde der ikke let lader sig gennemskue. Du behøver altså hverken flere hundrede statister, flere snørklede spor eller brug af mange dyre locations. I stedet bør du kaste dine penge efter manuskriptet, kameramanden og klipperen. Hvilket denne films eminente forfølgelse til fods så tydeligt understreger.
Jeg har set mange thrillers og når de har ondt i logikken øges enten tempoet eller forvirringsgraden. Hvilket også er tilfældet i Switch men her bliver det aldrig mere sært end troværdigheden er i behold gennem hele filmen. For du tror virkelig på hovedpersonen (Karine Vanasse), du kan mærke hendes desperation og hepper på hende hele vejen. Mens du inderligt håber at den modvillige politiopdager (Eric Cantona) snart forbinder punktere A og B med hinanden så vi kan få den rigtige skurk fanget. Sværere behøver det altså ikke at være, hvorfor jeg med god samvittighed kaster fire kloakdæksler efter denne vellykkede thriller.

Filmen er udgivet af Another World Entertainment der også har copyright på billederne brugt i anmeldelsen.. Udgivelsen har lidt ekstra materiale, der mest af alt minder om en fornærmelse mod formatet Blu Ray. Selv på VHS gav det ingen mening med et galleri af udtag fra filmen. Der udover er der nogle trailers du kan spilde livet på. Undertekster tilbydes på dansk, norsk, svensk og finsk. HD billedet er såmænd ganske klart men lyden virker underlig steril i DTS 5.1. Samlet spillefid er 104 minutter. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.