Som sherif i en lille landsby er Kate Burkholder mest vant til kvægtyve, løbske får og hustruvold, men da en seriemorder pludselig hiver lokalsamfundet ud af deres idyl er det ikke kun arbejdet der stresser Kate. For selv mordene river befolkningens glasbillede af deres egen by itu, så ryger Kate kun ud af balance fordi hun selv overlevede et lignende mordforsøg for længe siden. Jagten på morderen bliver derfor ligeså meget uddrivelse af Kates indre dæmoner, men det er ikke let både at fange en livsfarlig psykopat og tilgive sig selv.

Tvunget til tavshed
er en fortænkt krimi der ikke tilbyder meget underholdning, men til gengæld har en morder der hører til i en Karin Slaughter thriller. Marketingsfolket bag forfatteren har tydeligvis tænkt det i sig selv nok at hovedpersonen tilhørte en religiøs minoritet og det er selvfølgelig ej heller hverdagskost at hovedpersonen er tidligere amish. Men desværre tilfører det ikke rigtig noget til historien andet end en farverig baggrund og de klassiske sekt problemstillinger.

clip_image002clip_image004clip_image004[1]clip_image006Det hele afvikles lidt med en ligegyldighed der keder mig, kun mordene beskrives med en uhygge der vækker min interesse. Hovedpersonen er  forudsigelig og ufattelig gumpetung, hvilket sikkert afspejler mange småbyers sheriffer, men kan altså ikke bære en hel krimi. Det var især irriterende at læse hvor mange gange Kate tyer til mavefornemmelser og hvorledes dybe følelser knuger hende. Selvfølgelig må opdagere gerne have tvivl, problemer og en empatisk tilgang til omverden. Kates er blot ganske påtaget på skrift. Til gengæld er sidefiguren langt mere interessant men desværre kommer den alkoholiserede detroniserede BCI agent John Tomasetti aldrig rigtig til fylde alverden i opklaringsarbejdet eller handlingen. De tre kloakdæksler gives for beskrivelsen af Amish sektens traditioner, mordene og landsbybetjentenes lidt underfundige tilgang til mordscener.

Bogen er udgivet af forlaget Hr Ferdinand de 442 sider er op dansk ved Henrik Enemark. Dette er bind et i serie med Kate Burkholder som hovedperson. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.