Traditionen tro afvikler en flok kommende 3. års skuespillerelever fra Statens Teaterskole endnu engang sommerteater under åben himmel. Årets forestilling hedder Det Arabiske Pulver og er en fri fortolkning af Ludvig Holbergs komedie af samme navn. Elevernes version er da også både underholdende og nyfortolkende, men om det var et oplagt valg for dem alle synes tvivlsomt. For det er ikke just en forestilling der giver de bedste bider eller mest krævende roller til de kvindelige talenter, der i stedet står for fjollerierne, pointerne og beklagelserne.
Hvorfor det kan virke lidt kønsuretfærdig at jeg må fremhæve trioen Niklas Bentzen (Oldfux), Simon Sears (Polidor) og Patrick Baurichter (Henrik) da de alle efter min mening stråler i hver deres rolle.
Sådan vil det være, sådan har det altid været før

Stykkets skurk er også vores charmerende hovedperson Oldfux der med løgn, overblik og gode talegaver får solgt opskriften på guld til overklassens klovn - Polidor - der i ti år forgæves har søgt denne evne. Vi mennesker bliver let forført af vores egne laster og ingen er lettere at lokke på afveje end de grådige, men man kunne nu godt unde den harmløse og mislykkede alkymist Polidor en bedre skæbne end den han får i Det Arabiske Pulver. Dels er han gift med en kvinde der ikke støtter ham, dels lønner han en tjenestepige der ikke respekter ham og hans eneste ven er den knap så kvikke tjenestemand Henrik. Alligevel er vores sympati med Oldfux da han blot udnytter en svaghed frem for gement tyveri.
clip_image002[6]clip_image003[14]clip_image003[15]clip_image003[16]clip_image005[6]De indledende gøglerier er faktisk en god ide, mens det er direkte dumt at placere markedspladsen i stykket så langt væk fra scenen. Scenografisk får man fuldt udbytte af de mange plateauer og de enkelte døre, jeg kan dog ikke gennemskue hvad ideen har været med de mange paraplyer og Fjeld Harald er lige lovlig karikeret for min smag. De fire kloakdæksler gives derfor for den lette og succesfulde tilgange til Holberg komedien, de overbevisende mandlige hovedroller og Rikke Eberhardts gyldne øjeblik som tjenestepigen Pernille der irettesætter herren. Det er fornøjeligt, uforpligtende og ganske harmløst familieteater. Så stråler solen og din eftermiddag er fri er dette stykke oplagt som tidsfordriv.

Forestillingen blev overværet onsdag den 4. juli ved Grønnegårds Teatret i Designmuseum Danmarks Have hvor du kan se selv samme frem til d. 21. juli. Fotocopyright Bjarne Stæhr. Medvirkende: Amalie Lindegård, Natalie Madueño, Niklas Bentzen, Patrick Baurichter, Rikke Eberhardt, Silke Biranell, Simon Sears.Iscenesættelse: Michael Moritzen. Scenografi: Sarah Jahn. Tekstbearbejdelse: Michael Moritzen og holdet.Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.