Uanset hvilket bind med kriminalkommissær John Rebus i centrum jeg læser, så ser jeg altid handling udspillet for mit indre med skuespilleren John Hannah i hovedrollen. Jeg kan derfor ikke længere huske om jeg vitterlig har set filmatisering af dette bind eller blot læst bogen før på engelsk. Uanset hvad, så var det et forrygende gensyn med den førmoderne verden (dvs. tidlige 1990er) og en unge veloplagt Rebus. Der selvfølgelig allerede er livstræt, fordrukken og kynisk, men altså får dårlig samvittighed fra tid til anden. Et personlighedstræk den ældre Rebus ikke rigtig længere bisidder.

De fordækte grunde
En biljagt der ender ganske katastrofalt for alle parter sender både Rebus på hospitalet og giver ham grund til kradse i den opklaring politiledelsen ellers er så vild med. For det der startede som en forholdsvis simpel kidnapningssag, med blodig udgang, har tydeligvis flere komplicerede lag. Spindet Rebus forsøger at optrevle sender ham i vanlig stil i direkte konflikt med magthavere, skurke og overordnet. Men selvom privatlivet sejler og de vågne timer dulmes med alkohol så jager han alligevel utrættelig sandheden som ingen ønsker at kende.

Snyd, fup og hverdag

Det politiske spil i Skotland er ganske givet ikke mere beskidt end i andre lande, men siden bogen blev skrevet har vi alle været vidner til mere modbydelige og gennemtænkte svindelfortagende. Hvorfor man hverken bør blive forfærdet eller overrasket over den rette sammenhæng her. Men hvis du fortsat kan blive harm over snyd med EU midler, pyramidespil eller ikke forstår hvordan danske politikere slipper af sted med betalte jagtture og deslige, så rummer også denne Rebus bog en masse samfundskritik. Jeg synes dog du skal læse bogen for dens charme, stemning og Rankins stilsikregreb om de hårdkogte skotske kriminelle.

clip_image002clip_image003clip_image003[1]clip_image003[2]clip_image005Som alle andre snørklede Rebus gåder opklares også denne via utallige spørgsmål, samtaler med lyssky elementer over fadøl og små skarpe, samt opfølgninger på tilfældige, men lyse, indfald. Det er med andre ord en klassisk Rankin krimi og heldigvis for det. De fire kloakdæksler gives for Rebus tilgang til livet, de interne magtkampe på politistationen og de herlige personager der findes på bunden af hakkeorden i Edinburgh. Jeg finder dog selve afslutningen unødvendig dramatisk og tonen selvretfærdig, ligeledes er jeg ikke så glad for den bastante symbolik forfatteren skaber med Rebus betændelse i kæben (der siver ud samtidig med sagen opklares). Har du aldrig læst Rebus før er dette faktisk et udmærket bind at stige ombord på serien, da du både får serveret en selvstændig krimihistorie og en Rebus i storform.

Udgivet af forlaget Klim. 347 sider på dansk ved Søren K. Barsøe. Dette er det syvende bind i en serie på 17. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.