Kernefamilien Friendly er som hentet ud af en amerikanske drømmevision for forstadsidyl. Klare kønsroller og sunde fritidsaktiviteter kombineret med kærlighed og omsorg. Vi tilstøder familien just som Oscar forlader barndommens trygge rammer og bliver voksen, men det er ikke kun pibe, piger og alkohol Oscar har mod på, han vil også ud i verden og slås som soldat. Forældrene er selvfølgelig forfærdet og tyer til alverdens beskidte tricks for at fastholde Oscar i sikkerhed, det store slag for Oscar bliver derfor på hjemmefronten, men som altid forløber livet af uforudsete stier og intet bliver som planlagt.

Scenografien består denne gang en serie døre som ganske fint bruges til at adskille folk og lede historien rundt. Men hvor man andre år har haft et stort vippende objekt på scenen skal man denne gang skabe alle de farlige situationer via smækkende døre alene, hvilket da også giver flere gode komiske sekvenser men altså virker mere ensformige end evige lige ved og næsten situationer med f.eks. et svingende/vippende kanonløb.

clip_image002clip_image004clip_image004[1]clip_image006Det er næsten som at gense gamle venner når Teatret Hmf Brændende Kærlighed gæster Kongens Have med deres sommerforestilling, men i år var det alligevel lidt anderledes og ikke kun grundet regnen. For selv om løjerne på mange måder var opbygget over de samme skabeloner som tidligere var Friendly Fire ikke ubetinget vellykket. Dels trampede man lidt for længe rundt i familieværdierne i den første halvdel af forestillingen og dels hæmmede det stykkets udvikling at de kun var tre skuespillere til fem roller. Hvorfor nogle overgange blev lidt mere kantet end nødvendige. Historien var selvfølgelig som altid noget vrøvl og alle situationer fortegnet så ingen uanset alder eller modersmål ville kunne misforstå handlingen. Men på trods af de charmerende øjeblikke, morsomme forviklinger og klassiske fjollerier havner vi kun på tre kloakdæksler.

Forestillingen blev overværet søndag d. 24. juni. Du kan ganske gratis se selv samme forestilling i Kongens Have København frem til d. 22. juli kl 19:00 tirsdag-fredag og 16:00 lørdag og søndag. Medvirkende: Tea Rønne, Jens Kløft, Kristian Dinesen. Forfatter: Annegrete Kraul & Jens Kløft. Instruktion: Bodil El Jørgensen. Scenografi: Henriette Drejer Lubanski. Musik: Frederik Hjulmand. Rekvisitør: Channie Koksvik. Teknik: Jeppe Torp Ohlsen. Foto copyright tilfalder teateret Hmf Brændende Kærlighed. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.