Uanset om du kun kender til revy fra sommerlandskabet, eller Tivoli, så vil du kunne genkende konceptet Pelle Koppel har fået stablet på benene i Valby, hvor sommerens humoropkog bestod af trioen Bjarne Antonisen, Anne Vester Høyer og Mads M. Nielsen. Som du måske kender fra forskellige skuespil og TV serier, men som altså også fifler med den letbenede revygenre.

Fordelt på to akter afvikles der 28 sketchs skrevet af skuespillerne selv og en serie af kreative kræfter – hvor jeg især var glad for teksterne af Mahatma Bizz (som jeg dog ikke har den fjerneste ide om hvem er).

Tekster i ubalance
Første akt har den bedste balance, mens andet akt har de bedste videoklip. Forestillingens svageste punkt er efter min mening teksterne. De er ikke elendige, men de mangler bearbejdning og mange bør tilklippes. F.eks. er Caroline Mallings ”Toastmasteren” rigtig god, men alt for lang, om end det er ganske realistiske drukbolte ikke kender til moderation så er det ikke sjovt i længden. Det samme gælder hendes ”Sex” sketch der virkelig fungere i momenter men forpurres af længden. Andreas Dawe står for de fleste tekster med samfundskritik og man fornemmer hvor vi kunne have havnet hvis han havde formået at tage skridtet fuldt ud. Socialdemokraterne kunne sagtens latterliggøres grovere, socialrådgiveren haft endnu flere absurde værktøjer og bankbranchen mere arrogance. Hans-Christian Pedersen har skabt en følsom lille sang om en fordrukken farmand men den passer ikke rigtig ind i konteksten eller formatet.

clip_image002clip_image004clip_image004[1]clip_image006Det er jo ikke fordi forventninger til revy ikke indfries, men jeg morede mig bare ikke særlig meget under denne omgang let sommerunderholdning garneret med lumre pointer, floskler og politisk satire. Vi skifter løbende mellem ordspil, sange og videoklip. Der er intet galt med omstillingen, opspillet eller samspillet mellem de tre på scenen. Men det er kun videoklippene der rummer jokes der får mig til at grine, til dels fordi internettet har hærdet min humor og dels fordi teksterne fremført på scenen mangler dybde og begrænsning. De klamme reklamer for den iderige selvstændige Body Bjarne rummer til dels en masse frastødende og enkelte gode vink med vognstænger til kendisser der ikke kender grænserne for deres forretning. Parodierne på OnFone og Mads Mikkelsens charterreklame er herlige, men selvom vi alle ved livet også er de dage vi ikke kan huske og Lars Bom rimer på Lars Dum så kan disse perler ikke give vurderingen højere end tre kloakdæksler.

Forestillingen blev overværet den 21. juni ved Prøvehallen Valby .
KONCEPT & INSTRUKTION Pelle Koppel. Foto copyright Humørpolitiet. Årets runde af sommerrevy i Valby er slut men tanken er de kommer igen næste sommer. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.