DF-10334r
Alle sportsgrene har fans og deltagere der higer om et amatørideal hvor mandsmod, talent og ære fylder mere end kolde fakta og penge. Men hvor det er årtier siden uskylden forsvandt fra atletik, cykling og motorsport så bisidder de fleste boldspil forsat et snært af romantisme og drømme skær fra en tabt fortid. Her til lands ophøjer vi gerne kollektivet i holdsport til idealet mens andre nationer hylder enernes uovertruffen evne til at afgøre en dyst. Sådan var det også i Baseball lige indtil Billy Beane (Brad Pitt) revolutionerede sporten via statistik, økonomiske modeller og fallerede spillere.

Lommeregner revolutionen
Alle vi der husker verden før google logaritmerne forandrede alt fra internetsøgning til segmentering af vores præferencer vil forstå kampen mellem de gamle dinosaurer og regnedrengene, mens generationen der voksede op med internettet vil finde det himmelråbende naivt paradigmeskiftet kom så sent i Baseball.
DF-09179r
Det var dog ikke oplagt for mig at et sammenstød mellem statistikmodeller og baseballforretningsmænd ville afføde sådan et medrivende underspillet drama som Moneyball. Til gengæld vidste jeg godt at den voksne og mere modne Brad Pitt i dag vitterlig formår at forløse en historie uden at stå i vejen for handlingen. Noget der ellers tidligere har været et uheldigt varemærke for 90erne store stjerne. Omvendt er det første gang at jeg har set en film med Philip Seymour Hoffman hvor han ikke har stjålet alle scenerne fra de øvrige skuespillere. Hvilket desværre ikke skyldes brillant modspil men en mat og anonym Hoffman!
782613 - Moneyball
clip_image002clip_image003clip_image003[1]clip_image003[2]clip_image005De fire kloakdæksler gives bl.a. for Brad Pitts succesfulde balancegang mellem dumt svin og offer i rollen som Oakland Atletics manager. Hvilket sikrer at historien hverken drukner i nostalgi, sympati eller apati, i stedet tilbydes vi et menneskeligt indblik i en magtkamp hvis udfald vi allerede kender før den afvikles. Instruktøren får iscenesat dramaet uden den vante amerikanske pomp og pragt og fraholder sig klogeligt fra virkeligheds forvrængning, hvorfor vi slipper for mange klassiske sportsfilms anekdoter (iscenesættelse af storhed) og scenarier (de følelsesmæssige rutsjebane ture). Så Moneyball er en seværdig lille solid sportsfilm der faktisk formår at rive dig med uden at bombardere dit sanseapparat med floskler og tårevæddet scener.

DF-10108_r
Filmen er udgivet af Sony der også har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Udgivelsen kommer med en del ekstramateriale der dog modsat filmen kræver du finder baseball fascinerende. De fraklippede scener og bøffer undtaget. Men hvis du synes denne amerikanske version af rundbold er fantastisk så vil det giver mening at se ”Sammensætning af holdet”, ”Sådan blev manuskriptet lavet” og ”Moneyball: Playing the game”. Mens vi andre kan nøjes med at funderer over om vi vil have undertekster på dansk, finsk, norsk, svensk, engelsk, italiensk eller spansk. Hvis du har sprogøre kan du endda vælge lydsporet på italiensk eller spansk! Samlet spileltid 133 minutter. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.