Science fiction i vores tid
Ridley Scotts ”Blade runner” (1982) satte standarden for hele genren og står for mig i dag som selve indbegrebet af hård Science Fiction. Men hvad enten vi taler om film eller romaner er det generelle kendetegn for Sci Fi ikke at handlingen skal foregå i en fjern og dyster fremtid, men blot at historien foregår i et tænkt miljø, hvor videnskaben og særligt den teknologiske udvikling har været markant og derved sat et afgørende præg på samfund og mennesker.

Never let me go” er baseret på den japanske forfatter Kazuo Ishiguros roman af sammen navn fra 2005, som i modsætning til ”Blade runner” ikke foregår i en dystopisk fremtid, men i stedet tager sin begyndelse i vores nære fortid år 1972. Hvor et medicinsk gennembrud i genforskningen har gjort det muligt at skabe menneskekloner. Der systematisk produceres med det ene formål, at de skal donere deres organer til syge mennesker, hvilket har forhøjet menneskets levealder betragteligt. Ingen skal længere vente forgæves på et livsvigtigt organ, da man bare sender bud efter en frivillig doner.

Filmens hovedpersoner er de tre venner, Ruth (Keira Knightley), Kathy (Carey Mulligan) og Tommy (Andrew Garfield), som man følger i en periode på 20 år. De er vokset op sammen og deler den samme skæbne, nemlig at de er kloner skabt til at donere deres organer til syge mennesker. Som doner forventes det, at man kan donere organer tre gange, før kroppen giver op.

Deres kontakt til omverdenen er begrænset til andre kloner, så de ved ikke, hvad det vil sige at leve et normalt liv. Men de har følelser og drømme som alle andre, og de griber chancen for at få det bedste ud af den korte tid, de har.

clip_image002[4]clip_image002[4]clip_image002[4]clip_image002[4]imageHusk at leve mens du gør det

Det er et stille og intens drama, der sætter fokus på de menneskelige tragedier i forhold til kloning og tvungen organdonation. Og at historien er hensat til vores egen tid og ikke en fremtidig dystopisk verden, gør det hele skræmmende autentisk. Der stilles store spørgsmål som, hvad vil det sige at være menneske, hvad er en sjæl egentlig og hvordan håndterer vi døden?

Ruth, Kathy og Tommy forsøger ikke at undslippe deres skæbne ved at flygte, for uanset hvem man er, kan man ikke undslippe døden. Det er nærmest tragisk at se, hvordan de stiltiende accepterer deres skæbne samtidig med at de forsøger at få det bedste ud af livet og gribe chancen for at opleve kærligheden.

Skuespilpræstationerne er fremragende, de er underspillede og alligevel bevægende. Keira Knightley, Carey Mulligan og Tommy Andrew Garfield viser, hvad den unge generation af skuespillere kan. Dog vil jeg fremhæve Carey Mulligan, som endnu engang viser, at hun har potentiale til at blive en af de helt store kvindelige skuespillere.

Af Mette Nielsen

Spilletid: 1 time, 23 minutter. Sprog: Engelsk. Undertekster: Danske. Billedformat: 16:9Lydformat: Dolby Digital 5.1. Special features:The Secrets of Never Let Me Go, Mark Romaneks On-Set Photography, Tommys Art, National Donor Programme & Hailsham Campaign Graphics Theatrical Trailer. Foto copyright SF Film. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.