22fd
Arbejderdrengene med de manglende tænder og brækkede næser er ikke længere stjerner i bokseringen, nu styrer de, i bedste fald, robotterne der kæmper. For i denne fremtidsversion har menneskeheden vendt ryggen til den engang så noble gentleman sportsgren – boksning – for at forfølge den brutale og totale slåskamp mellem kæmpe robotter. I en verden styret af penge og software genier er det ikke megen plads til ringvrag men det er nu ikke den eneste grund til Charlie (Hugh Jackman) ikke har succes her i verden. Omgivet af håbløse og uigennemtænkte planer opbygges gæld hurtigere end Charlies robotter rammer gulvet, men da skæbnen igen fører ham sammen med sønnen Max (Dakota Goyo) vender heldet så småt.
REAL STEEL
Denne urealistiske roadmovie har en masse Hollywood 1980erne over sig, men da det er en familiefilm er der ingen bandeord, nøgne bryster eller seksuelle antydninger. Alkoholindtagelse antydes kun og tæsk virker aldrig skræmmende eller realistisk. Lydsporet er proppet med moderne rytmer alt imens billedsiden er fyldt med skjulte reklamer, men selvom ingen kan være i tvivl om HP’s økonomiske bidrag til filmen så drømmer de små drenge nok kun om kæmpe robotter der adlyder deres mindste vink.
REAL STEEL
clip_image002clip_image003clip_image003[1]clip_image003[2]clip_image005Det er ikke fordi Real Steel er en god, original eller synderlig spændende spillefilm men den er virkelig en gennemtænkt omgang Blu Ray, hvorfor vi havner på hele fire kloakdæksler. Når du som jeg har spildt for mange timer af dit liv på levende billeder vil du hurtig kunne genkende grundelementer i denne historie fra andre film. Hovedtrækkene er f.eks. lånt fra ”Over The Top” med Sylvester Stallone fra 1987 mens makkerparret robot og dreng visuelt er hentet fra tegneserien ”The Big Guy and Rusty the Boy Robot” af Frank Miller. De små filmmagiske og rørende øjeblikke genkender du måske fra storfilm som f.eks. ”The Wrestler”, ”Star Wars - The Phantom Menace”, ”Transformers2”, ”Terminator 2”, ”Wall-E” og ”Rocky”. Dette uselvstændige eventyr har altså tydeligvis store problemer med at finde sig selv og plads i filmverden, hvilket ironisk nok først sker når du ser ekstra materialet. Her er alle de scener filmen manglende, den boksedokumentar filmuniverset behøvede og alle de velovervejede synspunkter fra instruktøren langt de fleste filmudgivelser savner (på nær Den 6. sans). For først gang var det ej heller kedeligt at se hvorledes teknik, stunts og kameraføring sammenkøres for at skabe film. Så hvis din knægt elsker robot wars eller fortsat er i drømmealderen hvor farmand er den bedste i hele verden er dette et oplagt valg som lørdagsfilmen.

fdfdf34
Filmen er udgivet af Disney der også har copy right på billederne brugt i anmeldelsen. Samlet spilletid er 127 minutter plus en masse ekstra materiale. Undertekster tilbydes på dansk, svensk, norsk, finsk, engelsk, islandsk, italiensk, spansk og portugisisk. Billedet og lyden er begge fantastisk i HD, det er muligt at få lydsporet på italiensk 7.1 og spansk 5.1. Se mere her. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.