Neil, Jay, Will og Simon er fire dybt forskellige venner der sammen kæmper sig gennem det sidste år af folkeskolen. Jay (James Buckley) er lystløgneren hvis ensidige fokus på det modsatte køn er alt andet end smukt, Neil (Blake Harrison) er den verdensfjerne scoretrold hvis krav til livet er overraskende lave, Simon (Joe Thomas) er det naturlige centrum men grundet lavt selvværd og romantiske fjollede ideer formår han ikke at være lederen af gruppen, en rolle der i stedet indtages af nørden og mordrengen Will (Simon Bird) hvis entusiasme ofte får gruppen på afveje.
Damon Beesley og Iain Morris har skrevet manuskriptet til teenagerdramaet her, og de pinlige oplevelser udspringer langt hen af vejen fra deres egen og vennernes ungdom. Hvilket giver de værste platheder en vis dybde og underholdningsværdi men også er den direkte årsag til de lidt ensidige afsnit. Hvert eneste afsnit er bygget op på den samme måde og selvom det gælder for mange moderne tv serier så er altså ikke ubetinget en god ide her.
Lydsiden er et overflødighedshorn i arbejderengelsk og grimme gloser så hvis du ikke har styr på din britiske slang vil du let kunne berige ordforrådet her. Hvilket dog vil medføre kvindekønnet ikke just nyde dit selskab i den kommende tid. Der gøres nar af handicappede, homoseksuelle og teenagere mens etniske minoriteter og religion helt slipper. Jeg ved ikke om det er et bevidst valg men det er dog den største forskel fra seriens amerikanske fætre.
clip_image002clip_image004clip_image004[1]clip_image006Det er ikke synderlig let at være teenagere uanset hvilket vestligt land du forsøger dig i, men der er dog nuance forskelle i udfordringerne vi skal igennem. For de fire britiske mandlige teen tumper i The Inbetweeners kan livets problemer dog koges ned til manglende sex, sejhed og pinlige forældre. Det er der kommet overraskende få gode jokes ud af og det er først til slut i denne første sæson at instruktøren, skuespillerne og manuskriptforfatteren rammer stemningen vi allerede kender fra seriens spillefilm (Scoreturen). Men hvis du selve er fjorten år og fniser når du ser nøgne kvindebryster og rødmer når nogen råber pik er der sikkert mere morskab at hente i dette DVD univers end jeg fandt. Jeg vil dog gerne rose udgiveren for at tekste alt ekstra materialet og skaberneaf samme  for i det mindste at forsøge sig med kvalitet frem for blot fraklippet skrammel. Mine tre kloakdæksler gives til dels for de latterlige videodagbøger hovedrolleindehaverne har skabt, karakteren Neil (Blake Harrison) og seriens vellykkede udgave af en bitter skolelærer Mr. Gilbert (Greg Davies).

Udgivet af Nordisk Film der også har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Ekstra materiale består af firexvidedagbøger, skabelsen af serien, fraklip, slettede scener, interview med skuespillerne og skaberne af serien. Du kan vælge undertekster på dansk, norsk, svensk og finsk. Samlet spilletid 137 minutter for serien og 67 minutter for ekstra materialet. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.