844534 - Men In Black 3
Den farverige skurk Boris the animal (Jemaine Clement) har aldrig tilgivet agent K (Tommy Lee Jones) for at fange ham, hvorfor flugten fra sikkerhedsfængslet blot er det første skridt mod hævn. Tanken er at Boris vil rejse tilbage i tiden for at dræbe K, hvilket ikke blot vil ændre Boris’ eget liv men også få forfærdelige konsekvenser for hele planeten. En redningsplan bliver stablet på benene af Ks makker J (Will Smith) men det er aldrig sjovt at bære verdens skæbne på sine skuldre, og slet ikke som sort i 60ernes USA.
844534 - Men In Black 3
Tidsrejser det evige problem
Logiske selvmodsigelser er der altid mange af når det kommer til tidsrejser på film. Den letteste version af den abstrakte tanke er der findes et uendeligt antal parallelle universer for hver eneste mulige version af vores verden. Denne ide kombineres her med den fastlåste tidslinje floskel hvor verden som vi kender den følger et specifikt spor, men ændres blot det mindste i fortiden så ophører sporet da vi så forfølger en anden kurs i historien. Hvis dette giver mening for dig så vil du sikkert også være dybt irriteret over instruktørens manglende konsekvens i sit valg af tidsrejse – f.eks. hvis K dør i 60erne hvordan blev J så en del af MIB? Hvis en kriminel virkelig opfandt tidsrejser og derpå blev fængslet hvorfor befries han så ikke af sit fortidige jeg?
844534 - Men In Black 3
Makkerparret Vs Nostalgi

Samtalerne mellem J og K gnistrer af overskud og sort sarkasme uanset hvilken tidsperiode vi befinder os i. Men instruktøren (Barry Sonnenfeld) har ikke kunne dy sig for at binde et hav af fine sløjfer på historien hvorfor genbesøget i slut 60erne flyder over med hjertevarm nostalgi. Der lånes lidt fra Austin Powers filmene, Indiana Jones og Tilbage til Fremtiden samt et hav af små referencer til gamle og nye actionfilm.
Hvilket fans vil elske men andre vil finde lidt ligegyldigt. For en treer er den dog overraskende vellykket og kan faktisk stå ganske alene, skulle du ikke have set, de foregående to action komedier.
844534 - Men In Black 3
clip_image002[4]clip_image002[5]clip_image002[6]clip_image002[7]clip_image004Den seneste filmrunde af tegneserieuniverset Men In Black byder på en hyggelig omgang tidsrejse og en vellykket udvikling af persongalleriet. 3D effekterne flyder naturligt og du glemmer helt det er første gang dette univers får den ekstra dimension. Desværre overrumpler filmen på intet tidspunkt og er enkelte steder ved at drukne i nostalgi. Men selvom kanten savnes og de gakkede jokes er nedtonet så fortjener filmen til fulde fire kloakdæksler. Will og Tommy er et forrygende makkerpar på det store lærred og Josh Brolin rammer virkelig rent i sin version af en yngre Tommy. Instruktøren har tydeligvis ladet sig inspirere af trilogien Tilbage til Fremtiden hvorfor den abstrakte tankegang bag tidsrejser og dens problemer forsimples så alle kan være med. Hvilket blot gør MIB3 til en oplagt sommerfilm for hele familien.

MIB3 har premiere landet over d.d. og Sony Pictures har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.