Når voksne mænd har ondt i selvværdet og hverdagen er svær så bobler katastroferne gerne lige under overfladen. De tre mænd i Lovens Vogtere er alle presset på deres mandighed og livet som tøffelhelt huer dem på ingen måde. Venskabet og barndommens fascination af superhelte har de dog alle bevaret omend det nu kun dyrkes ganske skamfuldt i en mørk kælder fyldt med særudgivelser, drengedrømme og store ord. Der er her ideen om livet som lokale superhelte fødes og får grobund. Det er her de afstiver hinanden og fastsætter rammerne for deres fremtidige virke som Lovens Vogtere. Men da først de tætsiddende dragter ankommer med posten og virkelighedens skurke skal bekæmpes melder tvivlen sig. For hvordan skal tre slatne stuefarlige skvat kunne gøre en forskel? image
Hjemmefronten er domineret af tre forskellige typer kællinger der alle spilles eminent af Katrine Høj Andersen. Jeg genkendte selv optil flere ekskærester i hendes versioner af den ”moderne kvinde”. I rollerne som Lea, Signe og Anita knuser hun med stor talent de tre mænd. Emil (Anders Brink Madsen) er nedprioriteret til en funktion i hjemmet og mens Peter (Henrik Vestergaard) konstant nedgøres er Gustav (Frederik Meldal Nørgaard) en harmløs bassedreng hvis kæreste leger mor for ham.
clip_image002clip_image003clip_image003[1]clip_image003[2]clip_image005Lars Husum lader ikke sine mænd ramme bunden før de siger fra og det er forestillingens svage punkt. For hvorfor kan tre skvat pludselig finde mandsmod nok til at søge udfordringer som superhelte når de ikke engang kan sige fra på hjemmefronten. I den amerikanske spillefilm Super lader instruktøren netop taberen ryge helt på røven før selvtilliden opbygges som ordenshåndhævere. Til gengæld udforsker Husum parforholdsproblematikkerne på scenen så succesfuldt at han burde tilknyttes som specialkonsulent på alle fremtidige danske spillefilm. Mandetrioen Anders, Henrik og Frederik har som altid virkelig godt fat i deres indbyrdes forhold og samspillet fungerer bare, hvorfor de endnu ikke har braget gennem lydmuren ved jeg ikke. De fire kloakdæksler gives for de mange grin, den indpakkede samfundskritik og de direkte kommentarer til parforholds mange faldgruber.

Forestillingen er et gæstespil af Van BadenTeater Grob hvor jeg d. 18. maj så selvsamme. Du kan se Lovens Vogtere frem til d. 26. maj.Foto copyright Kim Glud. Iscenesættelse: Morten Lundgaard. Lyddesign: Morten Groth Brandt. Lysdesign: Martin Danielsen. Koreografi: Louise Friis. Kustomier: Ditte Egerup Mathiesen.  Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.