Forfærdet over den moderne verdens udvikling og manglende respekt for Guderne beslutter Thor sig for at omvende de frafaldne på jorden. Flankeret af Loke og sin hammer indtages New York derfor med bulder og brag. Det bliver dog hurtigt klart at råstyrke alene ikke kan overbevise nogen dødelige om noget som helst,  hvorfor filmbranchen bliver stedet hvor slaget skal vindes. Men selv ved hjælp af anamorphoscope og smarte reklamefolk kan det svært, at få sit budskab frem.

Helene%20Gjerris%20%20Frans%20Hansen%20og%20Jesper%20Egelund%20i%20TECNI

Med fare for både at fremstå ukultiveret og umusikalsk indrømmer jeg gerne at Per Nørgård var ubetrådt land for mig indtil TV programmet ”Den 11. time” inviterede ham forbi til en uddybende og personlige samtale om opvækstens kunstfrembringelser. Jeg blev dog grebet fuldstændig af manden og historierne. Hvilket desværre ikke skete i siloen ved Betty Nansen teateret. Sang universet havde fortsat charme, den forvrøvlede historie om Thor & Lokes eventyr i New York stadig masser af kant, men jeg blev ikke forført af fremførelsen og kedede mig derfor til tider.

Anna%20Klett%20%20Jesper%20Egelund%20%20Helene%20Gjerris%20og%20Frans%20Hansen%20i%20TECNI

Hvis du ser bort fra universet kompleksitet og det faktum det er udarbejdet, udtænkt og gennemarbejdet af et barn så står du desværre tilbage med et lidt krøllet historie hvis musik univers og moraler i dag fremstår bedaget. Hvilket skaberen heldigvis ikke gør og jeg ville da også langt hellere have oplevet flere forklarende videosekvenser med Per Nørgård end at få visionen formidlet på scenen. Det er selvfølgelig en smagssag om et geni kun kan afkodes af beskueren der forstår budskabet til fulde eller om det blot er et spørgsmål om formidlingen. Animationerne, videodesignet og tegningerne fangede min opmærksomhed hver eneste gang, mens skuespils fortolkningerne af de forskellige karakterer intet sagde mig. Hvorfor vi kun havner på tre kloakdæksler.

- Et synspunkt! Af Thor Kristjan Kidmose.

Musik: Per Nørgård der også har stået for teksten sammen med Bent Nørgaard og Adolf Wölfli.Spild af Tid har stået for det grafiske design. Medvirkende: Helene Gjerris, Jesper Egelund, Frans Hansen og Anna Klett. Scenografi med mere: Jacob F. Schokking. Lyddesign: Gert Sørensen. Foto copyright Thomas Petri. Forestillingen blev overværet d. 22. april ved Betty Nansen Teateret. Hvor du kan se selvsamme frem til d. 9. maj.