BLACK WIDOW (Scarlett Johansson)
The Avengers
er et rendyrket tegneserieunivers befolket med kiksede størrelser, superhelte og onde skurke og hvis du aldrig tidligere har stiftet bekendtskab med latexklædte pigebørn og muskelbrød i spandex er dette ikke filmen for dig. Dels vil et hav af referencerne gå forbi dig og dels vil universet fremstå ganske meningsløst. Men uanset om du elsker Marvels farverige personager eller blot savner de fiktive superhelte fra denne kolde krig så vil handlingen skuffe! Joss Whedon formår nemlig ikke at opbygge en ydre trussel der fænger og intrigerne blandt de gode er slet ikke omfattende nok. Filmen overlever derfor alene på charme, selvtillid og actionmuskler krydret med selvironi og indforståede jokes. Hvilket ej heller er en dårlig cocktail for hjernedød superhelt action og da filmen endelig kommer op i tempo bliver det faktisk ganske underholdene.
"Marvel's The Avengers"..Nick Fury (Samuel L. Jackson) is the director of the international peacekeeping organization known as S.H.I.E.L.D in "Marvel's The Avengers," opening in theaters on May 4, 2012.  The Joss Whedon-directed action-adventure is presented by Marvel Studios in association with Paramount Pictures and also stars Robert Downey Jr., Chris Evans, Mark Ruffalo, Chris Hemsworth, Scarlett Johansson and Jeremy Renner...Ph: Zade Rosenthal  ..© 2011 MVLFFLLC.  TM & © 2011 Marvel.  All Rights Reserved.
Historien eller mangel på samme
I jagten på det ultimative våben får en amerikansk efterretningstjeneste desværre muliggjort Lokes angreb på planeten og snart er menneskeheden en truet størrelse. Heldigvis forsvares kloden af andre end patrioter i uniform, men selvom The Hulk, Iron Man, Thor, Captain America, Den sorte Enke og Falken lyder som et regulært drømmehold er de dog langt fra en strømlinet gruppe. The Avengers er således fortællingen om denne gruppes første samlet kamp for jordens overlevelse.

Moderne heltekvad
Selvfølgelig er rammerne for historien noget forbandet vrøvl og langt hen af vejen minder den om filmen The League of Extraordinary Gentlemen (2003). Dog med langt bedre kampscener, flere muskuløse overarme og langtrukne nærbilleder af kvindelige bagdele. Den lumre fysisk betyder dog ikke at heltene bruger tid på sex og kærlighedserklæringer, hvilket sikkert er meget godt når nu planeten er truet og amerikansk censur ikke just tillader alt for meget i film målrettet hele familien. Det er da også en klassisk PG-13 film hvilket betyder den har intens sci fi action og milde reference til narkomisbrug men ingen sex.
"Marvel's The Avengers".. Thor (Chris Hemsworth) and Captain America (Chris Evans) join forces in "Marvel's The Avengers," opening in theaters on May 4, 2012.  The Joss Whedon-directed action-adventure is presented by Marvel Studios in association with Paramount Pictures and also stars Robert Downey Jr., Mark Ruffalo, Scarlett Johansson, Jeremy Renner and Samuel L. Jackson. ..© 2011 MVLFFLLC.  TM & © 2011 Marvel.  All Rights Reserved.
Tordenguden Thor fremstår som vanligt lidt små dum og kluntet desværre er det ikke altid bevidst og det ensidige fokus på Chris Hemsworth overarme hjælper ej heller. Chris Evans er omvendt den perfekte Captain America. Her er ikke plads til nuancer, eftertænksomhed eller omtanke. Det er enten rigtig eller forkert og det rammer Evans perfekt. Mens kønne Scarlett Johansson slet ikke får nok plads til at fremvise, udvikle eller forklarer hendes kvaliteter som Den Sorte Enke. Heldigvis får de to gennemtænkte superhelte Iron Man (Robert Downey Jr.) og The Hulk (Mark Ruffalo) mest plads i filmen og jeg kunne sagtens have nøjes med blot disse to uens størrelser på de godes hold. Loke (Tom Hiddleston) er en lidt sær og tandløs skurk men takket være moderne computerteknik er skurkesiden ganske imponerende alligevel.
"Marvel's The Avengers"..L to R: Hawkeye (Jeremy Renner), Captain America (Chris Evans) & Black Widow (Scarlett Johansson)..Ph: Zade Rosenthal  ..© 2011 MVLFFLLC.  TM & © 2011 Marvel.  All Rights Reserved.
clip_image002clip_image002[1]clip_image002[2]clip_image002[3]clip_image004Det ene voldsomme slag efterfølger det andet og som i alle moderne action brag drukner Avengers også til sidst i monotone sammenstød mellem de gode og onde kræfter. Men på trods af dette er filmens sidste halvdel langt mere underholdene og vellykket end så mange andre superhelte film. Det kan måske fremstå lidt sært at en film der kikser på så mange punkter alligevel havner på fire kloakdæksler og havde jeg gået min vej efter den første time ville det ej heller have været tilfældet. Men lige så snart det grønne uhyre endelig smadrer modstandere og venner begynder det hele at flyde for filmen. Pludselig vælter morsomhederne frem, de kække referencer rystes ud af ærmerne og der bliver gjort grin med universet uden det bliver plat.

Disney har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Filmen har premiere landet over d.d. og den samlede spilletid uden reklamer er 132 minutter! Medvirkende: Robert Downey Jr., Scarlett Johansson, Gwyneth Paltrow, Jeremy Renner, Stellan Skaarsgård, Samuel L. Jackson, Chris Evans, Chris Hemsworth, Paul Bettany, Mark Ruffalo. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De med nokia telefoner har deres app her.