Den uovervindelige lejemorder er ikke blot en myte men en realitet for enhver der besidder de mumificeret rester af en store lærermester indenfor kampsport. Naturligvis har det gennem tiden medført alverdens sammenstød mellem lyssky elementer der hver især drømmer om magten besiddelsen rummer. Men da ejeren jo netop er uovervindelig kræver det list, snyd og grund planlægning af få fat i liget. Utallige liv er spildt på denne magtkamp og da en forudseende skurk får ideen at halvere liget bliver alliancerne og bedragene endnu flere. Men da vores heltinde endelig får hænder i den ene halvdel fortrækker hun fra lejemordernes rækker og forsøger at skabe sig et nyt liv blandt simple mennesker. Men selvom alt er lykkeligt for en stund og ægtemanden forguder hende presser den blodige fortid sig hurtig på og et endeligt opgør virker uundgåeligt.
Hender der fra de der…
Mange udlændinge genkender danske spillefilm i mængden udelukkende fordi Nikolaj Lie Kaas pryder coveret, på samme måde ved jeg at der er tale om en kinesisk kampsportsfilm når Michelle Yeoh står på rollelisten. Desværre er dette ikke længere garant for interessante, flotte og overraskende kampscener, i stedet er hun blot blevet til navnet enhver genreinstruktør drømmer om at tilføje plakaten.

Selv hvis du kan acceptere forudsætningerne for denne film vil du blive skuffet over sværdkampene, forundres over hvorfor en kønsløs mand tror ligresterne kan helbrede ham eller undrer dig over de mange fjollede magtkampe der finder sted mellem filmens lejemorderer.
image clip_image002clip_image003clip_image005 Reign of Assasins er en af de produktioner der burde have været udgivet direkte på TV2 Film men af ukendte grunde alligevel fandt vej til Blu Ray markedet. Den er desværre hverken flot eller særlig god. Ligeledes mistænker jeg oversætteren for at have syntes det samme, da flere ordsekvenser ikke direkte giver menings for mig. Selvfølgelig er der masser af kulturelle årsager til specifikke ting i denne film, ligesom sagn, myter og religiøse overbevisninger spilder ind, men jeg er alligevel ganske tabt i nogle øjeblikke. De kloakdæksler gives for de humoristiske sværd sammenstød som filmen er fyldt med, den gode animationsindledning og selvfølgelig skurken over dem alle Cao Feng(Xueqi Wang). Mens de mangler dæksler skyldes historien, den manglende logik og karakterernes bevæggrunde.

Filmen er udgivet af Nordisk Film der også har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Der er heldigvis ikke noget ekstra materiale på udgivelsen hvorfor du blot skal beslutte dig for om det skal være med danske, svenske, norske eller finske undertekster. Lydsporet er krystalklart i DTS-HD Master Audio 5.1 mens HD er spild på billedesiden. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter.