Legends of Flight
er åbenlyst målrettet små drenge og andre med hang til kæmpemaskiner. I filmen udfolder Boeing deres vision på det store lærred i 3D. Desværre er det ikke synderlig underholdende, informativt eller nyskabende. I stedet fremstår det som en lang reklamefilm for et gammelt fly firma der nu presses af konkurrencen og klimahensynet, mens fortælleren Mike Carriker omvendt virker som et ganske interessant menneske.
Han har selv en masse flyvetimer, titler og magt på sit CV men det er hans umiddelbare tilgang til de tekniske udfordringer og det at flyve der virker afvæbne.
Hvis du aldrig har overvejet hvorfor metaldåserne på himlen ikke bare styrter direkte ned i jorden med massdød til følge så vil du måske kunne lære et eller andet om aviation takket være denne spillefilm. Der dog ikke har meget andet på hjertet end at fortælle publikum hvorfor, hvordan og hvor meget det koster for Boeing at skabe verdens største passagerfly Dreamliner formet over albatrossens forunderlige flyveevner.
Filmskaberne forsøger med de mange historiske tilbageblik at gøre alle menneskehedens flyvetekniske bedrifter til naturlige skridt der blot fører os frem til denne gigantiske klods af et fly. Det lykkes ikke helt, til gengæld bringer det os ud på mange flotte flyvesekvenser i 3D med forskellige flytyper. Hvilket er den direkte årsag til filmen alligevel havner på to kloakdæksler. clip_image002clip_image002[1]clip_image004

Filmen blev set ved Planetariet i København. Imax har produceret den og opretholder derfor også copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Du kan se mere om filmen her. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter.