Hvis du ikke fulgte godt med i oldtidskundskab eller din historie viden kun stammer fra amerikanske tegneserier så vil denne film ikke ødelægge noget. Hvis du omvendt har hang til at udpege fejl i andet end plot er dette et overflødighedshorn af misforståelser og anakronismer. Heldigvis er det dog lige meget hvilke græske guder der kan hvad eller hvordan korrekt militærpåklædning måtte formodes at have været for perioden. Dette er jo trods alt bare ramasjang underholdning om en verden hvor mennesker og guders sameksistens var vigtig for begge parter.
Ragnarok truer i horisonten og Olympens guder kikker skræmte på alt imens den magtsyge Kong Hyperion smadrer enhver modstand på jorden. Zeus bastardsøn Theseus er udset en helterolle i forsvaret for menneskeheden, men alligevel gruer alle hvad der vil ske skulle Hyperion have held med at sætte titanerne fri igen. Snart kommer den dag hvor guder og dødelige igen må kæmpe side om side.
De udvalgte
Henry Cavill (Theseus) er filmens flotte centrum. Desværre kan han ikke meget andet end at vride sig topløs gennem kampscener og se forpint ud. Heldigvis formår Freida Pinto (oraklet Phaedra) at løfte deres fælles samtaler op over det banale men deres samspil er ganske utroværdigt. Immortals er også filmen der understreger Mickeey Rourkes (Hyperion) comback til de store film nu er endegyldigt forbi. Til gengæld tror jeg ikke projektet ødelægger Stephen Dorffs (Stavros) muligheder da han slap ganske helskindet fra dette makværk. Det har ej heller skræmt andre fra at bruge Instruktøren Tarsem Singh da han lige nu har premiere på ”Lille Spejl På Væggen Der” men jeg vil dog ønske han havde stoppet med gerningen som instruktør efter den flotte “The Cell”.
clip_image002clip_image003clip_image005Selvfølgelig er der penge i gamle myter og storslået slag, men det er først blevet et problem for filmbranchen i takt med prisen på computerteknik er faldet. For nu kan selv halvlamme manuskripter omsættes til visuelle drømmescenarioer uden nogle behøver at gå konkurs af den grund. Immortals er en sådan spillefilm og de eneste ting der kan og skal roses er vitterlig effekterne, kamerateknik og kostumerne. For handlingen er nonsens, skuespil ikke eksisterende, koordinationen af slagene elendig og dialogen pinlig. Det kan man dog i momenter overse takket være de flotte software skabte kulisser, de mange sex sadomasochistiske inspireret kostumer og nærkampssekvenser men disse ting kan aldrig skjule denne film ikke burde have været andet end baggrundshistorie i et effektivt computerspil målrettet teenagere. Desværre kan vi ikke selv styre nogle karakterer i filmen og der er ingen ekstra baner at komme efter til gengæld ser den flot ud i 3d. Hvorfor vi kun havner på to kloakdæksler, og skulle jeg se den igen er det ikke engang sikkert vurderingen blev så høj.

Filmen er udgivet af Nordisk Film der også har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Filmen bør ses som blu ray i HD. Begge udgaver har undertekster på dansk, norsk, finsk og svensk. Mens Blu ray udgaven af uvisse årsager er fem minutter længere har den ligeledes tre minutter mere ekstra materiale. De slettede scener burde alle have været medtaget i filmen, mens ”putting it all together” kun har interesse for de med hang til filmteknik. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter.