Det hænder at jeg forvilder mig ind i biografer udenfor pressevisningerne og derfor støder på det købedygtige ungdommelige publikum alle reklamerne er målrettet. Du ved, de der sagtens kan voldæde sig gennem kilovis af popcorn, drikke to liter cola og sende et hav af sms beskeder på de to korte timer en moderne spillefilm tager. Takket være billige ungdomsbilletter og skolevæsenets ambitiøse undervisere kan det os hænde du støder på selvsamme gruppe på teaterrækkerne. Hvilket der sagtens kan siges meget godt om, men altså føltes ganske trættende da jeg overværede Sort På Hvidt. Men upåagtet grove tilråb, kiksede biblyde og mange larmende slikposer blandt publikum på de billige rækker så formåede forestillingen alligevel at tryllebinde hele flokken inden det var slut.
Sidste gang jeg var i selskab med Teater Rose Rio blev jeg ført gennem et virvar af lokaler i en Københavnsk baggård. Denne gang forfølges de samme tanker om nationalitet, men altså på et nøgent fikseret scenegulv. Der dog konstant udfyldes, omrokeres og indtages af forestillingens tre medvirkende. Desværre drukner enkelte indslag i det store mørke og den intimitet de forsøger at skabe udebliver derved. Mens andre sekvenser stråler endnu klarer grundet den rå tomhed omkring skuespilleren.
Jeg var især vild med Thomas dansende kampsport hvis fantastiske afslutning alene er grund nok til at se forestillingen. Shaka Loveless reggae stemme greb også stemningen og pointerne så du blev rørt undervejs, mens Özlems æggende dans skubbede til fantasien. Deres version af Kære lille mormor var også følsom og morsom, mens recitationen af Benny Andersens digte f.eks. ikke rørte mig. Men uanset om du genkender dig selv i de beklagende cyklende danskere, fordoms lotteriet eller blot får dine øjnene åbnet op for emnets kompleksitet så har gruppen tydeligvis fat i noget interessant og rigtigt.
clip_image002clip_image003clip_image003[1]clip_image003[2]clip_image005 Forestillingen er en lille eftertænksom perle jeg nød at afkode, indtage og opleve. Her blev de klassiske fordomme serveret med omtanke og overblik. Her blev flertallets misforståelser udstillet som det de er. Her blev de personlige beretninger udlagt med hjerteblod, kærlighed og nænsom insisterende. Her blev pointerne banket fast med sang, indlevelse og højt humør. Budskabet stod til tider krystalklart mens det andre gange altså druknede i virkemidler eller scenens mørke tomrum. Mine fire kloakdæksler gives for de mange lattermilde øjeblikke, de skarpe samfunds iagttagelser og for teatergruppens evne til at bearbejde gammelkendte udfordringer på nye måder.

Forestillingen blev overværet den 22. marts ved Husets Teater. Du kan opleve selvsamme der frem til d. 14. april. Foto copyright Tina Enghoff. Tove Bornhøft har instrueret forestillingen men også skrevet manuskriptet sammen med Özlem Saglanmak og Thomas Chaanhing.Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter.