Ida er ikke blot fanget i et net af løgne hun er også berøvet sin hukommelse og har derfor ingen spor at gå efter. I en verden befolket af onde mennesker er det allerede svært nok at træffe de rigtige valg selvom du ved hvem, hvad og hvorfor. Fortiden stykkes derfor kun langsomt og usikkert sammen, hvilket til dels skyldes hovedpersonens ubehjælpsomme tilgang til uvisheden og så omverdens ligegyldighed. For ligeså imponerende det er at Ida ikke går i panik da hun vågner ganske alene i den franske natur uden andet end en vadsæk fyldt med penge og et håndvåben, ligeså uforståeligt er det hun ikke åbner munden og spørger om hjælp.
Instruktøren forsøger at opbygge spændingen op omkring spørgsmålene hvordan havnede hun i Frankrig og hvorfor, men hvis tv-serier som Livvagterne eller Ørnen aldrig før har virket som uigennemskuelige abstraktioner vil du dog kede dig ganske voldsomt under denne afvikling af fortidens hemmeligheder.
Filmen har ikke en eneste karakter der virker gennemtænkt og det matcher desværre fint de mange plothuller i filmen. For det er ikke kun hovedpersonen der gebærder sig irrationelt gennem historien. Skurkene er vælgesindet, bagmanden direkte dum og Idas familie er i bedste fald frarøvet al logisk sans.
clip_image002clip_image003clip_image005Når jeg læser de mange citater på filmcoveret bliver jeg lidt i tvivl om vi virkelig har set denne samme thriller eller om de andre anmeldere bruger en anden skala. For ID:A er ikke vellykket på nogen måde. Faktisk kan jeg kun rose valg af locations og den tekniske udførelse i flere skudsekvenser. Hvilket er den direkte årsag til vi kun havner på to kloakdæksler. Denne forudsigelig, kedelige, utroværdige og helt igennem uselvstændige danske thriller er hverken din tid eller penge værd. Hvilket man ellers let kunne tro hvis man havde læst biografanmeldelserne eller set traileren. Historiens delelementer er lånt fra kendte udenlandske film, hovedpersonen er irrationel og handlingen en sælsom blanding af forrykt, fortænkt og forudsigelig.

Ekstramaterialet er ikke synderlig ringe eller særlig interessant men hvis du af uvisse årsager får klikket ind på ”Actionscenerne” vil du utvivlsomt blive lidt klogere på de tekniske udfordringer mens det er svært at gennemskue hvad de vil med ”Om genren”. Teaser og Trailer for filmen fylder resten af pladsen. Undertekster tilbydes på dansk, svensk, norsk og finsk. Lydsporet er dolby digital 5.1 mens de 90 minutter ser flot ud i formatet 16:9. Fotocopyright Henrik Ohsten Rasmussen. Rolleliste: Tuva Novotny, Flemming Enevold, Carsten Bjørnlund, Jens Jørn Spottag, Marie Louise Wille. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter.