Den flotte start var allerede sat over styr med bind to og trilogiens afslutning fjerner desværre al tvivl om projektets bæredygtighed. Hvorfor det gik så galt eller hvem af de to forfattere der bærer skylden eller hvorfor forlagets redaktør ikke bare sagde fra i tide kan jeg kun gisne om, men det er sørme ikke en fornøjelse at nå til vejs ende.

Den lange ventetid i blodbanken
Jeg er selvfølgelig ikke overrasket eller direkte skuffet for just som med Matrix trilogien vidste jeg godt hvor det bar hen, men derfor kan man alligevel godt håbe på noget andet eller bedre. Forfatterduoen havde blot fået malet sig ind i et hjørne af selvmodsigelser, logiske problemer og manglende muligheder. Hvorfor det endelige opgør mellem menneskeheden og vampyrherren bliver så inderlig ligegyldigt, små dumr og minder om en plat version af Anden Verdenskrig.

Hvis du aldrig har hørt om koncentrationslejre, nazister, frihedskamp eller kender til atombombens betydning i opgøret med fjenden mod øst, så vil det hele måske fremstå lidt mere interessant end det var tilfældet for mig. Men du vil givetvis også være irriteret over Robinson Cruso løsningerne gennem hele bogen, dvs. hvorledes det man savner/mangler/behøver ubesværet hentes fra det store ukendte eller blot skylles op på stranden. Når vores boghelte mangler atombombe, hemmelige kort, sølvsværd, skydevåben, køretøjer, latin oversættelser eller deslige så støder de blot på det eller har det i en taske! Det hjælper selvfølgelig forfatterne gennem en masse små problemer og sørger for tempoet holdes højt i kampsituationerne, men det er sørme ikke smukt gjort.

Det sidste slag
Det er allerede to år siden vampyrpesten spredte sig over det amerikanske kontinent og nu er verden underlagt blodsugerne (undtagen England åbenbart men de spiller ingen rolle i racekampen!).  Den lille gruppe overlevende mennesker som udgør modstandsgruppen har nu alle odds mod sig og ingenting der taler for deres succes. Sammenholdet i gruppen er tyndslidt og kampgejsten holdes kun i live takket være en indædt tro på det er bedre end alternativet. Alle andre med røde blodlegemer har dog underlagt sig regimeskiftet og blodbanker sørger for føde til de nye herremænd. Herren selv ved sejren er total men ønsker alligevel en total ydmygelse af Eph hvorfor deres endelig slag både bliver ganske personligt og yderst voldsomt.

clip_image002clip_image002[1]clip_image004Vi havner kun på to kloakdæksler da denne omgang bogaction fejler på de fleste relevante punkter. Med udgangspunkt i Guds ødelæggelse af Sodoma og Gomorra tilbydes vi en tynd forklaring på hvorfor Vampyrer findes, og den er ligeså uigennemtænkt som menneskehedens sidste slag for frihed. Det er de nære relationer og familiedramaer der udgør omdrejningspunktet i de fleste nutidige amerikanske Sci Fi TV serier hvor verdens undergang udgør rammefortællingen. Hvorfor det selvfølgelig er ganske naturligt for Chuck og Guillermor at forsøge sig med den samme tilgang i deres bøger. De slipper bare ikke lige så godt fra det som deres fjernsynskollegaer. Rådet er derfor at læs seriens første bind flere gange og nyd potentialet, men læs aldrig slutningen!

Bogen udkom d. 21. marts ved forlaget Hr. Ferdinand. Jeg læste de 383 sider som Ebog, på dansk ved Mich Vraa.Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter.