Piraterne er en hjertevarm, hyggelig og underholdene animationsfilm der understreger at moderne børnefilm kan og bør være andet end masseproduceret skinnende skrammel fra tilbudshylderne. Her myldrer de underfundige og kantede detaljer ubesværet frem, uden fokus mistes eller tempo nedsættes. Jeg havde helt glemt at denne form for film fortsat fandtes, men hvis du ikke har børn på slæb anbefales den originale version som altid. Godt nok er synkroniseringen dernne gang hverken skinger, plat eller pinlig som det ellers ofte er tilfældet, men mange britiske jokes og ordspil er alligevel gået lidt tabt i den danske version.
Pirat Kaptajnen er manden med hjertet af guld og besætningen fuld af skæve eksistenser. Desværre er det kun byttets omfang der bestemmer om man er en succes i piratverden, hvorfor kaptajnen aldrig nogensinde har vundet den eftertragtede pokal for årets pirat. Men som evig optimist og ansporet af egne ambitioner beslutter kaptajnen sig for endnu en gang at dyste med om æren, berømmelsen og præmien. Hvilket som i alle andre skæve eventyr bliver begyndelsen på en utrolig historie der bringer flokken i kontakt med Dronningen Victoria, videnskabsmanden Darwin og en masse farlige situationer.

Fans vil sikkert sammenligne historien med de klassike stop-motion film Wallace and Gromit og føle sig lidt skuffet. Mens andre blot vil drage sammenligninger med moderne piratfilm eller forsøge at forstå det hele gennem børnefilm prismen. Jeg selv opfordrer jer til at give slip på filterne og bare nyd turen, gerne i selskab med eventyrlystne rollinger.

clip_image002clip_image003clip_image003[1]clip_image003[2]clip_image003[3]clip_image005 Dette er påsken mest oplagte feel good familiefilm

Den overordnet fortælling er ganske simpel mens de mange krøller er absurde og fjollede. Alle hovedpersonerne lider af mindreværd, men det er kun vores Kaptajn der har føling med sit indre. Darwin er en lille mandsling der bare drømmer om at beføle en levende kvinde, Dronningen har mistet kontakten med sin menneskelighed og Kaptajnen selv er træt af sin placering i hakkeordenen. Så hvis du er tro mod dig selv og kun jagter de ting der virkelig har betydning ender du som et lykkeligt menneske. Det er i hvert fald filmens fornuftige morale. Der indpakket i små animationsperler så det hverken fremstår belærende eller trættende. De forskellige piraters storslåede ankomster til Blodøen er virkelig morsom, badekars rutsjeturen i Darwins dystre hjem er vidunderlig koordineret og de gakkede kampscener går lige i dit barnlige hjerte. Godt nok er fem kloakdæksler lige i overkanten, men denne spillefilm har givet en ellers filmtræt kritiker troen tilbage på mediet, og så endda i 3D.

Filmen har premiere d.d. landet over. Sony Pictures har copyright på billederne brugt i anmeldelsen. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter. De danske stemmer udgøres af Gordon Kennedy, Michael Hasselflug, Rasmus Botoft, Morten Staugaard, Cecilie Stenspil, Sune Svanekier, Lasse Rimmer, Kirsten Lehfeldt, Jens Andersen, Mia Lyhne. Instruktion: Peter Lord, Jeff Newitt. Manuskript: Gideon Defoe. Producer: Julie Lockhart, Peter Lord, David Sproxton. Filmfotograf: Frank Passingham. Komponist: Theodore Shapiro.