Enhver forelsket teenager ved hvor svært det er at sætte ord på forelskelsen og hvor let det er genkende sig selv i de evige gyldige kærlighedsfloskler. Nu har de imidlertid mulighed for at udvide forståelsen med flere dimensioner takket være sanseforestillingen Hjertebanken der via musik, dans og smagsprøver udforsker betydningen af kærlighed. Men hvis du selv undrer dig over hvorledes et knust hjerte dufter, en kold skulder lyder eller hvorfor betingelsesløs følelser sjældent er omkostningsfrie skal du skynde dig, da forestillingen kun går frem til d. 24. marts ved Dansehallerne.
Da jeg selv overværede Tali Rázga’s ide udfoldet på dansegulvet var jeg ene mand på publikumsrækkerne. De øvrige strandstole var fyldt med unge tøser og deres kvindelige lærere. Hvilket fik mig til at fundere over, om emnet og formidlingensformen kun tiltaler det ene køn, for i så fald lider hele konceptet af en seriøs slagside. Det fordrer i hvert fald ikke synderligt dialogen hvis kun det ene køn bliver hørt, til gengæld var det ganske morsomt at overvære pigernes reaktion på dansen. Da de alle fortsat var i den alder hvor følelser kan aflæses direkte på ansigtet. Her var der altså ægte forundring, betagelse og forargelse at spore. Jeg selv blev ikke rigtig ramt men nød flere små momenter i forestillingen og værdsatte virkelig forsøget på at binde følelse og sansen smag sammen. Især forelskelsens boblende følelse blev ramt rigtig godt som smagsprøve, mens danserne alene fangede den oldgamle kamp for kærlighed og opmærksomhed.
clip_image002clip_image004clip_image004[1]clip_image006 Forestillingen kan indeholde spor af nødder
De fire dansere brugte alle de flader der var til rådighed og flere sekvenser fængede da også, men min indre kritiker var dog ikke helt var tilfreds med helheden. Hvorfor scenen var sat som en strandsession under sydens sol gennemskuede jeg aldrig, de håndholdte spotlys fungerede efter min mening ikke optimalt og inderligheden man forsøgte opbygget ved smagsprøverne svingede meget i troværdighedsgrad. F.eks. troede jeg ikke et øjeblik på danseren der fortalte mig: ”Jeg elsker dig fordi du får mig til at føle mig smuk”. Det kan ej heller være let at skulle levere samlebånds kærlighedserklæringer uden de netop lyder som sådan. De tre kloakdæksler gives for de personlige trin, den ekstra dimension via smagsløgene og den nærhed man til tider kunne føle med danserne.

Forestillingen blev overværet onsdag d. 14. marts. Du har enkelte chancer endnu ved Dansehallerne inden det slutter d. 24. marts. PÅ & BAG SCENEN: Medvirkende Danserne: Johanne Dam, Jan Strøbech, Marie Sol Sandberg & musiker Emil Assing. Idé & iscenesættelse: Tali Rázga. Komponist: Emil Assing. Scenograf: Nynne Moe. Dramaturg: Christine Fentz. Lysdesign: Mikkel Jensen. Produktionsleder: Hanna W. Grue. Producent Gazart – Tali Rázga. Foto copyright: Charlotte Hammer. Du kan følge anmeldelserne fra forbrugermania via dette RSS feed, eller følge med via facebook. Siden er optimeret til læsning på mobiltelefoner, du kan også følge med via Twitter.